IVC Group gaat voor 'groene' vloerbedekking

IVC Group gaat voor 'groene' vloerbedekking

Vloerbedekkingspecialist IVC Group investeert flink in de samenwerking met architecten en designers. Daarnaast staat duurzaamheid hoog op de agenda.

Coronacrisis of niet, vloerbedekkingleverancier IVC Group draait gewoon door. De fabrieken in België, Luxemburg, Rusland en de Verenigde Staten produceren nog altijd tapijttegels, en vinylstroken en -rollen. Het Belgische bedrijf startte ooit als textielonderneming en werd in 1997 overgenomen, waarna vinyl vloerbedekking de grootste rol ging spelen in het assortiment. Sindsdien is IVC Group hard gegroeid. Die groei kreeg in 2015 een extra boost na de overname door Mohawk Industries, wereldmarktleider in vloerbedekking. Alles bij elkaar produceren de 1.800 IVC Group-medewerkers op jaarbasis maar liefst 180 miljoen m2 vloerbedekking. Ter vergelijking: daarmee kun je heel Aruba bedekken.

Beste oplossing

Dat de vloerbedekkingspecialist zulke hoeveelheden produceert, is nauwelijks een verrassing, gezien hun uitgebreide assortiment. Ten eerste is er de luxury vinyl tile, verkrijgbaar in allerlei afmetingen en met verschillende producteigenschappen. De dessins zijn niet van echt te onderscheiden. “Ik moet soms zelf op mijn knieën gaan zitten om te voelen of het echt hout is of niet”, vertelt Ivo Schintz, president van IVC Commercial. Het tweede is vinyl op rollen van twee, drie en vier meter breed. En dan zijn er nog de tapijttegels.

De soorten vloerbedekking zijn vervolgens weer verdeeld over twee markten: residentieel en professioneel. Consumenten worden bediend via retailers, architecten en interieurdesigners. Die laatste twee zijn voor IVC Group ook een heel belangrijke schakel in de professionele markt.

De afdeling IVC Commercial , met Ivo Schintz aan het roer, richt zich op vloercomfort in commerciële gebouwen. Commercieel in brede zin, want naast kantoren bedient IVC Commercial ook verpleeghuizen, scholen, hotels, enzovoort. De basis voor die projecten ligt meestal in het contact tussen IVC en architecten en designers. “Zij weten de specificaties van het gebouw en de wensen van de klant. Samen met onze kennis vertalen we dat naar de beste oplossing. Dat kan ook, dankzij onze drie productcategorieën.” De architect of designer heeft niet altijd de regie, soms is het de eindgebruiker of de vloerenplaatser. Voor IVC Commercial geen probleem, dankzij een gefocuste projectorganisatie dicht bij de markt voor een optimaal contact.

Klant centraal

Meestal ontstaat de samenwerking met architecten en designers rondom een concreet project. “Vaak weten ze al of ze een harde of zachte vloerbedekking willen. Voor een kantoor ligt zacht voor de hand, dus een tapijttegel. Voor scholen en winkels kom je meestal uit bij een harde vloerbedekking, dus rollenvinyl of de luxury vinyl tile. De architect bepaalt het vloerendesign, onze expertise is het produceren van kwalitatief goede vloeren in combinatie met een goed gevoel voor design. Onze groei is mede te danken aan onze neus voor trends: we weten wat er over een jaar of anderhalf jaar aankomt op het gebied van kleuren, decor en design. Dat maakt het voor architecten aantrekkelijk om met ons samen te werken.”

Onze groei is mede te danken aan onze neus voor trends”

In het gesprek tussen IVC Commercial en de architect of designer staat altijd de mens centraal. “Welk probleem moeten we oplossen, wat is de behoefte van de eindgebruiker? Er kan bijvoorbeeld een wens zijn voor rustige, stressvrije werkplekken. Dan kun je kiezen voor een tapijttegel. Wat doet kleurgebruik met mensen in de ruimte? Met kleuren kun je ook bepaalde functies aanduiden. Is er behoefte aan werkplekken op maat? Dan is modulair wellicht een oplossing. Ik denk dat kantoren een andere functie krijgen door COVID-19. Meer een ontmoetingsplek, voor workshops of om met een collega te sparren. Dat vraagt om andere ruimtes met andere inrichtingsbehoeftes. Dat heeft ook gevolgen voor de vloerbedekking die je kiest.”

Naar nul impact

Rode draad in de dienstverlening van IVC Group is duurzaamheid. Het bedrijf investeert op allerlei manieren in het verminderen van de CO2-footprint van het bedrijf. Zo draaien de industriële installaties in het Belgische Avelgem sinds 2014 op stroom die wordt opgewekt door drie eigen windturbines. Water uit de Schelde wordt gebruikt voor installatiekoeling, ook dat scheelt veel energie.

Een groot deel van de vloeroplossingen is al voor 100 procent recyclebaar”

Daarnaast kijkt IVC Group naar hergebruik en circulariteit. Er zijn al aardig wat stappen gezet op dat vlak. Zo bestaat 50 procent van een luxury vinyl tile uit gerecycled materiaal en de onderkant van tapijttegels zelfs voor 70 procent. Een groot deel van de vloeroplossingen is al voor 100 procent recyclebaar. “In 2040 willen we die lus helemaal gesloten hebben”, zegt Schintz. Het bedrijf wil naar zero impact op het milieu: geen afval, geen schadelijke uitstoot.

En dat is slechts een van de vijf duurzaamheidsdoelstellingen. Want het bedrijf wil daarnaast innoveren door nieuwe oplossingen en materialen te verkennen. Ook bewustwording en betrokkenheid zijn belangrijk. “Duurzaamheid doe je niet alleen. We hebben invloed op slechts 25 procent van de keten. Daarom is het belangrijk om alle ketenpartners te betrekken.” Wordt het er allemaal ingewikkelder van? Nee, want IVC Group wil het makkelijkste bedrijf zijn en blijven om mee zaken te doen. Schintz: “In één keer goed, dat is het enige juiste.”

Dit artikel is gesponsord door IVC Group.