Rebranding Nowy Styl: een goed doordachte verandering
Het waren de gebroeders Krzanowski die stoelen op basis van een metalen frame populair maakten en vervolgens hetzelfde deden met draaistoelen

Rebranding Nowy Styl: een goed doordachte verandering

Rohde & Grahl maakt sinds 2013 deel uit van Nowy Styl Group: een ambitieuze en succesvolle organisatie met een indrukwekkend internationaal netwerk. Nowy Styl Group is een globale speler, staat in de top 3 van fabrikanten van kantoormeubilair binnen Europa en heeft ruim 6000 medewerkers in dienst. Onlangs is aangekondigd dat Nowy Styl Group gaat rebranden, en verder zal gaan als Nowy Styl. Waarom is er voor deze rebranding gekozen, wat gaat er veranderen, en wat zijn de gevolgen voor Rohde & Grahl?

De geschiedenis van Nowy Styl gaat bijna dertig jaar terug. Rafał Chwast, Nowy Styl’s Vice-President en Finance Director: “We begonnen ons bedrijf precies aan het begin van de grootste technologische hausse in de geschiedenis, en hadden daardoor slechts een kwart eeuw nodig om onze weg te vinden: van een stoelenfabrikant tot een wereldwijde meubelleverancier, een expert in een allesomvattende inrichting van ruimtes."

Nowy StylNieuwe manier van denken

Inmiddels is Nowy Styl, dat vrij vertaald ‘nieuwe manier van denken’ betekent, uitgegroeid tot een volwassen bedrijf met een zeer breed aanbod. "We zijn ‘voorbestemd’ door onze naam”, lacht Adam Krzanowski, CEO en mede-oprichter van Nowy Styl. “Toen we de naam Nowy Styl voor ons bedrijf kozen, was onze visie om onze klanten iets aan te bieden dat niemand ze eerder had aangeboden.”

In 1992 dacht niemand in Polen er bijvoorbeeld over om stoelen te maken op basis van een metalen frame. Het waren de gebroeders Krzanowski die hen populair maakten en vervolgens hetzelfde deden met draaistoelen. Al snel begonnen ze hun eigen productie van frames en andere componenten. Hoewel ze die hadden kunnen blijven importeren, zoals de meeste bedrijven deden. En zo zijn er talloze voorbeelden te noemen. Adam vult aan: “Sindsdien hebben we constant nagedacht over welke onbekende deuren we nog meer zouden kunnen openen en welke nieuwe dingen we zouden kunnen proberen.”

Toen we de naam Nowy Styl voor ons bedrijf kozen, was onze visie om onze klanten iets aan te bieden dat niemand ze eerder had aangeboden”

Goed doordachte verandering

In de loop der jaren heeft het bedrijf, naast de ontwikkeling van het sterke eigen merk, een uitgebreid merkenportfolio van hoge kwaliteit aan zich weten te binden. Naast Rohde & Grahl voert het als Nowy Styl Group de merken BN Office Solutions, Grammar Office, Sitag, Kusch+Co & Forum Seating. Het portfolio wordt gedomineerd door moderne oplossingen voor kantoren en vele andere sectoren, zoals stadions, passagiersterminals, hotels en zorgaanbieders, en omvat producten van uitstekende kwaliteit, ontworpen door uitstekende ontwerpers. Deze merken (met uitzondering van het merk Kusch+Co) zullen door de rebranding ophouden te bestaan en een integraal onderdeel worden van het nieuwe merk Nowy Styl.

Een drastische, maar goed doordachte verandering. Adam Krzanowski legt uit: “We blijven ons voortdurend ontwikkelen en we willen dat deze groei weerspiegeld wordt in onze strategie en onze communicatie. Daarom hebben we besloten om te rebranden. Het doel van de verandering is om onze sterke punten te laten zien en ons karakter te benadrukken.”

Nowy Styl

Het opbouwen van een wereldwijde merknaam biedt veel meer groeimogelijkheden. Dit komt vooral tot uiting in de inspanningen om grote opdrachten binnen te halen. Rafał Chwast vult aan: “Als we meedoen aan een aanbesteding om de kantoren van een bedrijf met vestigingen in veel landen in te richten, moeten we ons als één bedrijf presenteren. Wij kunnen geen bedrijf A zijn voor een kantoor in Zwitserland, iemand anders in Duitsland en Nederland, en weer iemand anders in Frankrijk, Groot-Brittannië of Polen. We moeten daarom consequent een wereldwijd herkenbaar merk opbouwen en bestendigen.”

We blijven ons voortdurend ontwikkelen en we willen dat deze groei weerspiegeld wordt in onze strategie en onze communicatie”

What’s in a name

De keuze voor Nowy Styl als naam voor het leidende merk betekent een terugkeer naar de wortels van het bedrijf, want dit was de naam van het bedrijf dat in 1992 werd opgericht door de broers Adam en Jerzy Krzanowski. "Authenticiteit is tegenwoordig van onschatbare waarde", zegt Adam Krzanowski. “Natuurlijk hadden we een volledig nieuwe naam kunnen bedenken waaronder we zouden kunnen proberen een wereldwijde reputatie op te bouwen, of de oorspronkelijke Poolse naam van het bedrijf kunnen veranderen in de internationale versie. Dit zou echter ten eerste kunstmatig zijn, en ten tweede zou het betekenen dat we onze identiteit ondermijnen en misschien zelfs uitwissen."

Rohde & Grahl uiteindelijk ook gewijzigd

De in Nederland gehanteerde naam Rohde & Grahl zal uiteindelijk ook gewijzigd worden in Nowy Styl. Maar dit is niet de enige verandering als gevolg van de rebranding. Het productaanbod zal door de samensmelting nóg veelzijdiger worden. Door de toevoeging van het assortiment van onder andere Kusch+Co kan een veel bredere markt bediend worden: van zorginstelling tot passagiersterminal. Daarnaast zal in de nabije toekomst het nieuwe merk SOHOS by Nowy Styl gelanceerd worden. Dit nieuwe internationale merk omvat producten met basisfunctionaliteiten  en heeft een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Wat niet verandert is dat het bedrijf zal blijven opereren vanuit Amersfoort. Daar zal het diverse aanbod te zien zijn in de inspirerende showroom.

Dit artikel is gesponsord door Rohde & Grahl