AVL Glyder: meubel voor (werk)nomaden
Lensvelt Loft Antwerpen. Foto: J.W. Kaldenbach

AVL Glyder: meubel voor (werk)nomaden

Ze waren hun tijd vooruit. Joep van Lieshout en Hans Lensvelt ontwikkelden tien jaar geleden een modulaire bankenserie. Glyder slaat niet alleen een brug tussen privé en zakelijk gebruik, maar stelt zich bovendien uiterst flexibel op. En dat is exact waar moderne (werk)nomaden vandaag behoefte aan hebben.

Eigenlijk is Joep van Lieshout helemaal geen meubelontwerper. Een klein beetje misschien, en vooral voor mij, stelt Hans Lensvelt. Maar goed, Lensvelt is ook geen doorsnee (project)meubelproducent. Misschien is het dat wat beide vakidioten zo in elkaar aan trekt. Al ruim twintig jaar trekken ze met elkaar op, communicerend in hun eigen sterke beeldentaal - vondsten gaan op papieren schetsjes heen en weer - en elkaar voedend in gedachten. Hoe mensen zich verhouden tot elkaar, in werk en in het leven, lijkt een terugkerend thema in hun samenwerking.

Benthem Crouwel Architects, Stedelijk Museum Amsterdam.

Het eerste contact dateert uit de laten jaren negentig. Kunstenaar Van Lieshout maakte naam met de installatie ‘The Good, The Bad and The Ugly’ voor het Walker Art Institute. "Ik herkende in die tentoonstelling een vorm van minimalisme, toen de geldende stroming. Maar het was een heel ander minimalisme. Ik vond het prachtig." Lensvelt nam contact op met Van Lieshout. "Ik bezocht het atelier. Alleen dat was al een heel bijzondere ervaring", vertelt Lensvelt over de wondere wereld (AVL Mundo) die Van Lieshout rond en in een voormalig pakhuis in Rotterdam. "Joep en ik besloten de stoelen die werden gebruikt in de installatie te optimaliseren, en er een perfect afgewerkt product van te maken. Zoals de Shakers dat deden. Puur vakmanschap." De ‘eerlijke’ houten stoel AVL Shaker was geboren en vond al snel zijn weg naar grote projecten: Museum Boijmans van Beuningen, Unilever, Schiphol.

Vernuftig concept

Even vanzelfsprekend als het contact is ontstaan, werken beide mannen sindsdien verder. Van Lieshout ontwerpt in 2004 een van de paviljoens van verzekeringsmaatschappij Interpolis in Den Haag, een revolutionair project: een van de eerste grote projecten waar het zogenoemde activiteitgerelateerde werken is toegepast. Dus af van de kantoortuin maar een meer organische opzet waarbij de activiteit bepaalt welke functies en ruimtes er zijn. Van Lieshout zoekt een stoel voor dit project, maar kan deze niet vinden. Hij vraag Lensvelt of hij 'een lullige stoel' kan maken. Het resultaat is de AVL Office Chair. Lensvelt: "De Office Chair is het alternatief voor alle lelijke, overgedesignde, veelkleurige kantoorstoelen." De stoel is een instante hit binnen de Lensveltcollectie.

Dankzij de eenvoud in het ontwerp en het strakke uiterlijk, is de collectie nergens gedateerd, eerder tijdloos te noemen”

En dat geldt ook voor de zitbankenserie AVL Glyder die in 2010 het levenslicht ziet. Glyder is een even simpel als vernuftig concept. De uitstraling is strak: een samenspel van gestoffeerde rechthoeken - een zitbank, rugleuning, een armleuning, kussen en poef. Elk zitelement is opgedeeld in componenten waaruit het bestaat: frame, zitting, rug- en armleuningen. Doordat de rugleuning van links naar rechts ‘glijdt’, is het zitmeubel aan alle situaties aan te passen. De poef kan los van de bank geplaatst worden, maar ook dienen als verleng- of koppelstuk aan een of twee Glyders.

‘In between’

AVL Glyder krijgt de vuurdoop in de meubelwereld tijdens de beurs Salone del Mobile in Milaan in 2012. De bank past naadloos in de ontwikkeling van het nieuwe werken én het nomadische wonen. De Glyder doet het goed in ‘in between’ ruimtes op kantoor - lounges, koffieplekken, gangen - maar ook in ontvangstruimtes. Zo is de foyer van het Chassé Theater in Breda uitgerust met een verzameling Glyders in rood en oranje. Maar ook thuis misstaat het flexibele zitconcept niet, en sluit het naadloos aan op het nomadische woonconcept dat de laatste jaren ook thuis in trek begint te raken. Inmiddels bestaat de serie uit drie breedtes (135, 190 en 240 centimeter breed), een poef, de optie voor een armleuning en een los kussen. Glyder is verkrijgbaar in verschillende stoffen en kleuren.

Space Encounters, Sony Music Amsterdam. Foto Peter Tijhuis

Dankzij de eenvoud in het ontwerp en het strakke uiterlijk, is de collectie nergens gedateerd, eerder tijdloos te noemen. Voor AVL Glyder lijkt daarmee - zeker met de verdergaande ontwikkeling van nieuw en anders werken, óók door de coronacrisis en het massale op-afstand-werken - een mooie toekomst weggelegd. En dat geldt ook voor de samenwerking tussen twee eigenzinnige professionals. Lensvelt: "Ik hou om vele redenen van het werk van Joep. Zijn werk heeft een soort grofheid, is authentiek en op honderden meters afstand te herkennen. Ik vind het mooi dat de kunst van Joep vaak functioneel is. Ook vind ik het geweldig dat Joep vaak de grenzen opzoekt."

De liefde lijkt wederzijds. Van Lieshout: "Ontwerpen met Hans is geen rationeel bureaucratisch proces. Hans neemt beslissingen op gevoel. Hij denkt buiten de gebaande paden." Een installatie van de kunstenaar kan zomaar een glimpje zicht geven op het kantoor van de toekomst, of aanleiding zijn voor een nieuwe stoel of bank. "Soms is een langdurig ontwerpproces nodig, soms gaat het heel snel. Tussen de eerste ontmoeting en het eerste productiemodel kan slechts een maand zitten", stelt Van Lieshout. "In onze vriendschap delen we dezelfde mentaliteit en spelen onze gedeelde Brabantse roots en een bourgondische inslag een rol. En als er even niks te zeggen valt, is het ook goed."

Space Encounters, Twynstra Gudde. Foto: Peter Tijhuis

Dit artikel is gesponsord door Lensvelt.