101 Chair: meer dan een stoel

Wat begon als een experiment, is inmiddels een bestseller. De 101 Chair van Maarten Baas is uitgegroeid tot een complete serie stoelen en krukken met een uniek karakter. “Je koopt een stoel, maar ook een statement.” En dat past perfect in de bedrijfsfilosofie van Lensvelt.
Delen:
Met de installatie ‘May I have your attention please’ sleepte Lensvelt in 2017 de prijs voor beste presentatie in Milaan in de wacht.

De 101 Chair en Lensvelt zijn – letterlijk en figuurlijk – voor elkaar gemaakt. De eigenzinnige seriematig geproduceerde stoel past naadloos in de bedrijfsfilosofie van Lensvelt. Verwacht van deze Amsterdamse high end designmeubelfabrikant voor de zakelijke markt geen twaalf in een dozijn-oplossingen. “We richten ons op de bewuste kosmopoliet, die onze meubels net zo lief thuis gebruikt als in een professionele setting. Dat kan een kantoor zijn, een bedrijfsrestaurant of een lounge”, vertelt Hans Lensvelt, eigenaar en directeur van het bedrijf dat hij overnam van zijn vader.

Kamer 465. Beeld: @eijffinger @kamer465 @pdjphoto

Milaan

Het was allerminst een uitgemaakte zaak dat Lensvelt in zee zou gaan met Maarten Baas voor het maken van de stoel. Dat dat toch gebeurde, is te denken aan curator en creative consultant Anne van der Zwaag – directeur van designbeurs Object en kunstmanifestatie Big Art. “Anne is mijn beste vriendin, we kunnen heerlijk sparren over allerlei zeer uiteenlopende onderwerpen, van meubels tot kunst en mijn bedrijf.”

Tijdens een diner in het najaar van 2016 op het hoofdkantoor van Lensvelt aan de Amsterdamse Herengracht, gebeurde het. “Aan het einde van de avond kwamen Anne en Erik Kessels (kunstenaar en communicatie-expert) bij me staan. ‘Je moet volgend jaar in Milaan een installatie doen samen met Maarten Baas’, was hun devies. Ik zag het niet direct. Terwijl we daar stonden, checkte ik de site van Maarten Baas en stuitte op de zin: ‘Maarten Baas is not interested in mass production’. Het leek me geen goed idee.”

“Maar Anne is een verbinder, en zag het helemaal voor zich. Ze ging aan het werk en kwam samen met Maarten Baas tot een briljant concept”, vervolgt Lensvelt. “In Milaan strijden zo’n drieduizend presentaties om aandacht tijdens het belangrijkste wereldwijde event in de meubelindustrie. In ‘May I have your attention please’ stond een leger toeters rond de 101 Chairs. De geclusterde hoorns waren net pratende, fluisterende, om aandacht smekende personen, de kluit lege stoelen het luisterende publiek.” Net als het jaar ervoor met de installatie rond de Boring Collection, sleepte Lensvelt ook in 2017 de prijs voor beste presentatie in Milaan in de wacht, een unicum in de geschiedenis van de award met concurrenten van formaat als ontwerper Tom Dixon en merken als Nike.

Synchroon Space Encounters. Beeld: Peter Tijhuis

Onderscheidende meubels

Maar niet alleen de installatie kon op lof rekenen. Ook de 101 Chair bleek een instant hit. “De 101 is sober, functioneel, solide, authentiek, in een stapelbare variant, alles wat je van een goede stoel mag verwachten. Maar er is meer”, weet Lensvelt. “De 101 is een kameleon, eigenwijs en authentiek. De vormen van de rugleuning, die uit de losse pols lijken getekend, geven de stoel een haast menselijk karakter. Dit is geen anonieme stoel, maar een meubel waar je van gaat houden.’ En daar ligt precies die bijzondere kruisbestuiving met kunst. “Want wat koop je met een schilderij? Een plat vlak aan de muur? Jazeker, maar ook de emotie die het werk oproept.”

Tyler the bar (RUS) V12 Architects. Beeld: Dmitry Chebanenko

In een wereld die geglobaliseerd is, met eenheidsworst als norm, is er volgens de meubelfabrikant juist behoefte aan onderscheidende meubels. “Onze klanten houden van cultuur, architectuur, kunst en design, niet van uniformiteit maar van unieke spullen.” De 101-serie speelt met dat spanningsveld tussen uniciteit en massaproductie. “De stoel is een massaproduct, maar dankzij alle opties in rugleuningen, materialen en kleuren, maak je er iets persoonlijks mee. De stoelen hebben iets aandoenlijks.”

Drie jaar na de lancering van de 101 Chair is het een van de bestselllers in de collectie van Lensvelt. Interieurarchitecten werken er graag mee. Wekelijks gaan er zo’n honderd over de toonbank en dat is al gauw een kleine vijfduizend stoelen per jaar. Ze vinden hun weg over de hele wereld, van Los Angeles tot Berlijn en Moskou. Maar ook in Nederland zijn ze gewild. Zo staan ze in de directiekamer van het Scheepvaartmuseum in Amsterdam, op het architectenbureau van ZUS in Rotterdam en in het Bonnefantenmuseum in Maastricht.

Chemie

Naast de basisstoel en naamgever ‘101 Chair’ – 101 is de Lensvelt-codering voor stoel (1) stoel – normale rug A t/m H (0) niet stapelbaar (1) zonder armlegger – zijn er inmiddels nog zes stoelen toegevoegd aan de collectie: met armleggers, en in een hoge en lage barkruk. De stoel is standaard beschikbaar in vijf stofferingen of in eikenhout. “Maar eigenlijk is alles mogelijk, sommige klanten dragen hun eigen stof aan waarin wij de stoelen bekleden.” De stoelen zijn duurzaam, want volledig demontabel als het moet, en vervaardigd in Nederland. “Ook dat spreekt onze fans aan, die graag zakendoen met aandacht voor onze planeet.”

Het einde lijkt nog lang niet in zicht voor de familie van de ‘101’. Lensvelt breidt de familie graag uit de komende jaren. “Ik denk nog aan een lage versie, een fauteuil, maar ook aan een kruk zonder rug en wie weet ook een bureaustoel. Ik zag het niet aankomen, maar het succes is ongelooflijk. Er is duidelijk chemie tussen Lensvelt en Maarten Baas. We maken producten die er toe doen, die iets toevoegen. Daarin vinden we elkaar en blijven we elkaar ongetwijfeld vinden.”

ZUS (zones urbaines sensibles). Beeld: Inga Powilleit

Dit artikel is gesponsord door Lensvelt.