Sluishuis: een bruisende wijk op het IJ

Bij de entree van IJburg is in het IJ Sluishuis gerealiseerd. Met onder meer 442 appartementen, ruimte voor winkels en horeca, een scenic walk, en een binnenhaven met aanlegsteiger. Het is daarmee niet alleen een iconisch gebouw, maar tegelijkertijd een woonbuurt. Verantwoordelijk voor het ontwerp is de Deen Bjarke Ingels van BIG Architects, die in samenwerking met Barcode Architecten kwam tot een volledig energieneutraal gebouw op het water.

Het plan in het water moest aan de nodige esthetische wensen maar ook duurzaamheidseisen voldoen. Alle maatregelen zijn genomen om het energiegebruik van het gebouw te minimaliseren en ervoor zorgen dat het gebouw meer energie opwekt dan het gebruikt. Met zonnepanelen op het dak, een warmtepompinstallatie en zeer goede isolatie met onder andere triple-glas. Het gebouw krijgt een Energieprestatiecoëfficiënt (EPC) van -0,01.

Bas Aarts is Architectural Advisor bij ontwikkelaar en leverancier van gevelsystemen Kawneer in Harderwijk en was als projectadviseur betrokken bij Sluishuis. ‘Voor een gebouw als Sluishuis gelden natuurlijk hele specifieke eisen voor de gevelsystemen. Een pand op deze locatie ondervindt veel meer winddruk en zuiging op de gevel; In het water en met deze vorm en hoogte. Het hoogste punt is op 52 meter. Wij moeten garanderen dat de geleverde gevelsystemen ruimschoots voldoen aan de eisen ten aanzien van wind- en waterdichtheid. De eisen gesteld aan de akoestische prestaties van de gevel waren hierbij dan weer niet zo zwaar in vergelijking tot een woongebouw ergens midden in een druk gebied tussen industrie of langs drukke wegen. Dat was dan weer een voordeel van bouwen op deze locatie.

Sluishuis: een bruisende wijk op het IJ

Bruut aluminium

De iconische uitstraling wordt mede bepaald door de vernieuwende gevelbekleding en bijpassende kozijnen en deuren. Voor de afwerking kwam er namelijk voor Aarts een hele specifieke eis. ‘De architect wilde brute, dus onbehandelde, aluminiumprofielen. Die vraag krijgen we eigenlijk nooit. Wij hebben daarvoor dus wel het een en ander goed moeten beoordelen met de productspecialisten. Op zich roest aluminium niet door zoals bij staal wel het geval is, maar het corrodeert wel. Die corrossiehuid die ontstaat, is dan de beschermlaag van het aluminium. Het aluminium zal vooral een mattere uitstraling krijgen. De bewegende delen in het binnenwerk vereisten echter dat de profielen aan de binnenzijde wel geanodiseerd zijn. Dat was de concessie die ze moesten doen.’

Sluishuis: een bruisende wijk op het IJ

Ook de hele gevelbekleding is in bruut aluminium uitgevoerd. Deze keuze past in de klimaatneutrale aanpak van Ingels. Aarts: ‘Ik weet eerlijk gezegd niet of het als keuzeaspect heeft meegespeeld maar door brute aluminium toe te passen wordt ook minder energie verbruikt dan wanneer je profielen gaat voorzien van poedercoating of anodisatie als afwerking. En ten aanzien van andere duurzame opties, was aluminium op deze locatie in het water sowieso de meest logische keuze. Je kunt hier lastig aan gevelonderhoud doen, want je bouwt niet even een steiger in het water!’

Dit artikel is gesponsord door Kawneer.