Een nieuw ontwerp voor de beurs: "supersalone" van Stefano Boeri
Presentatiewand

Een nieuw ontwerp voor de beurs: "supersalone" van Stefano Boeri

Twee keer ging de Salone in Milaan niet door, maar er is een nieuwe datum. Van 5 tot 10 september staat de speciale editie getiteld Supersalone op de planning. De beurs in de voorstad Rho is, anders dan anders, ook gericht op consumenten. Het ontwerp van de beurs wijkt af van de traditionele stands. Merken kunnen hun laatste producten presenteren op een lange expositiewand ontworpen door een team onder leiding van Stefano Boeri Architetti.

Tekst Afke Laarakker

In September zal het beursgebouw in de Milanese voorstad Rho naar verwachting haar deuren openen voor geïnteresseerden. Hoe zal de eerste Salone en de eerste designbeurs er uit zien na het begin van de pandemie? Nog niet alles is duidelijk, maar dat deze Salone anders zal zijn laat zich raden. De organisatie gaf de beurs de naam "supersalone", om aan te duiden dat het niet de uitgestelde Salone del Mobile is, maar een extra, eenmalig evenement dat een overbrugging vormt tussen de lange coronaperiode naar de 60ste editie van het evenement in 2022. Eerder hoopte men in 2021 op een extra grote editie ter gelegenheid van het 60-jarig bestaan van de beurs.

Stefano Boeri Architetti

Het verschil met andere edities zit hem in de eerste plaats in het ontwerp dat vorige week werd gepresenteerd. De "supersalone" ontworpen door een team onder leiding van de Italiaanse architect Stefano Boeri bestaat uit lange presentatiewanden die de naar binnen gekeerde, huiskamerachtige stands van de traditionele beurs vervangen. Merken presenteren hun producten van de afgelopen anderhalf jaar daardoor verticaal en bezoekers hebben meer bewegingsruimte.

Behalve de presentatiewand voorziet het ontwerp in zalen voor lezingen en discussies, lounges voor commerciële en zakelijke bijeenkomsten en plekken voor eten, muziek en ontmoetingen. Het ontwerp is circulair volgens de ontwerpers, in die zin dat de panelen van de stands na gebruik kunnen worden hergebruikt of verkocht.

Supersalone door Stefano Boeri

Customer journey

Daarnaast is een groot verschil dat de "supersalone" zich richt op het consumentenpubliek. De reguliere beurs is alleen toegankelijk voor professionals uit het veld, in september wordt dit breder. Het lijkt de verklaring voor het verdwijnen van de omsloten stands. Deze beurs draait niet in de eerste plaats om het sluiten van grote deals. Een website wordt gelanceerd waar consumenten aan het einde van hun 'customer journey' meubels kunnen kopen.

Verschillende merken zeggen zich voor te bereiden op presentaties in het beursgebouw (en in de stad), maar hoe ze het zullen inrichten is nog onduidelijk. Ook zij hoorden pas deze week wat de nieuwe opzet van de "supersalone" is. Maar na anderhalf jaar lijkt het eerste designevenement weer op handen.

Lees meer

Afke Laarakker is freelance journalist. Tot mei 2023 was ze vakredacteur stede(n)bouw en landschapsarchitectuur.
Ze studeerde architectuur aan de TU Delft. Voor haar afstudeerproject kreeg ze een eervolle vermelding. Ze werkte kort als architect voordat ze besloot te gaan schrijven.