Wij zien kansen in samenwerking met architecten

Wij zien kansen in samenwerking met architecten

Projectstoffering naar een hoger plan tillen, samen met architecten. Dat is de ambitie van Richard Leliveld, eigenaar van Oniro Textiles. "We zitten hier in een schatkamer vol kennis en mogelijkheden, dat willen we veel meer uitdragen."

Had je hem twintig jaar geleden verteld dat hij een bloeiende zaak zou hebben in textiel, dan had Richard Leliveld je niet geloofd. Verkopen zit hem in zijn bloed, en dat deed hij lange tijd in duikmaterialen. “Ik zag mezelf gewoon niet met een tasje stalen de weg op gaan.” Tot hij voor een verkoopfunctie werd gevraagd in een textielbedrijf. “Tijdens mijn eerste bezoek aan het Deense moederbedrijf, was ik gelijk verkocht. De mooie materialen, de kleuren; het daagde me enorm uit.” Hij bezocht architecten, maar hield zich ook bezig met export en het laten landen van internationale merken in het portfolio. “Steeds meer ontdekte ik het belang van de juiste stoffering. De stof is vaak het eerste wat je opvalt aan een meubelontwerp, daarna pas het frame of de wieltjes eronder. Het is bovendien het tactiele deel van een totaalontwerp, gebruikers voelen het ook letterlijk.”

Soepele bedrijfsvoering en logistiek

In 2010 kreeg hij een telefoontje van Harrie van den Berg, oprichter van Oniro Textiles. Of hij interesse had in overname van de zaak, die hij in 2002 was gestart. “Het bedrijf had naam gemaakt met de eigen stof Niroxx, een waterdichte meubelstof met gecoate achterzijde, die we nog steeds voeren. Verder was het nog een vrij platte handelsonderneming op dat moment. Toen Harrie de kans kreeg om distributeur voor de Benelux te worden van het 170 jaar oude Deense merk Gabriël, klopte hij bij mij aan. Ik zag kansen om Oniro naar de volgende fase te brengen: het assortiment uitbreiden maar ook kennis over toepassing, gebruik en onderhoud toevoegen.”

Na een jaar samenwerken met Van den Berg nam Leliveld Oniro over en begon de slag. “We investeerden in automatisering van het magazijn. Er kwam een nieuwe website en mooie presentaties van stalen. We onderscheiden ons zeker in die logistieke kant van de zaak.”

Samen kunnen we nog meer halen uit projectstoffering”

Inmiddels werkt Leliveld met een team van zeven medewerkers vanuit het bedrijfspand in Nieuwegein. Naast het magazijn van zo’n zevenhonderd vierkante meter, ontvangt hij er - vooral op afspraak - klanten in kantoor en showroom van nog eens driehonderd vierkante meter. “Een soepele bedrijfsvoering en logistiek vormen de basis. Bouw- en interieurprojecten zijn dynamische processen met vaak strakke deadlines. Betrouwbaar zijn in wat je belooft maar vooral doet, zie ik als absolute voorwaarde.”

Een goed moment voor reflectie

Tegelijk met die professionaliseringsslag werkte Leliveld aan uitbreiding van de collectie. Naast het voeren van Gabriël en Niroxx, ontwikkelde Oniro in eigen huis de stoffen Fabrixx, Vixx en Puxx. Puxx is een kunstleer op basis van polyurethaan, een meer mileuvriendelijke optie dan Vixx, kunstleer op vinylbasis. De Fabrixx-collectie bestaat uit geweven meubelstoffen, met een sterke focus op in het oog springende grafische patronen. “Zeker in horeca en zorg, maar ook in kantoren, is kunstleer vaak de meest duurzame keuze in gebruiksduur. Maar het is niet altijd het meest sexy product. Met Fabrixx maken we het creatieve proces los, en laten we zien hoe mooi combinaties werken van kunstleer samen met geweven stoffen.”

Hij heeft het met Oniro Textiles na tien jaar investeren prima op de rit, al zegt hij het zelf. “We zijn alleen wel erg intern gericht bezig geweest. We hebben al die jaren kunnen groeien zonder al te veel promotie en profilering.” En daar mag voorzichtig aan verandering in komen, vindt Leliveld.

En eerlijk, ook de coronacrisis en de gevolgen die dat nu al heeft op de kantoor- en horecamarkt, spelen daarin mee. “Het is voor heel veel bedrijven een moment van herijken, je positie opnieuw bepalen. Veranderingen zijn zeker op komst. Ook voor ons is het een goed moment voor reflectie. We hebben nog zo veel meer te bieden dan ons product alleen. Kennis en kunde, advies over het combineren van materialen, brandwerendheid, slijtvastheid of akoestische waarden; Dat potentieel wordt nog niet ten volle benut.”

Samenwerken met architecten

Volop kansen, vindt Leliveld, die zich de komende tijd meer wil richten op samenwerking met architecten.

Hij noemt een actueel voorbeeld: de behoefte om openbare en werkruimtes beter te desinfecteren. “Niet alle stoffen kun je wassen of kun je reinigen met alcohol. Toch zijn er allerlei methodes om textiel te desinfecteren. Ook onderhoudsadviezen - of dat nu is bij aankoop of tijdens het gebruik - geven wij graag.” En nog beter zou het zijn om al in een vroeg stadium het beste advies te geven op basis van alle wensen in een project. “Prijs, toepassing, duurzaamheid, esthetiek; het speelt allemaal een rol. Wij ontzorgen architecten graag door ze te voorzien van de juiste selectie stalen en een voorstel dat voldoet aan alle eisen. Want een stof kan er mooi uitzien, of passen binnen het prijsplaatje, maar als het snel slijt of beschadigt schiet je je doel voorbij. Met alle kennis op tafel voorkom je dat. Zo kun je samen teleurstellingen ondervangen.”

Dit artikel is gesponsord door Oniro Textiles.