Project

Twee tunnelgebouwen in Dronten en Kampen

Geen categorie

Spoorbeheerder ProRail bouwt al jaren aan het nieuwe spoortraject tussen Lelystad en Zwolle; de Hanzelijn. Twee technische gebouwen die op de tunnelmonden staan vormen karakteristieke punten op deze nieuwe spoorlijn. studioSK, onderdeel van Movares, kreeg van ProRail de opdracht deze gebouwen te ontwerpen.

Twee tunnelgebouwen in Dronten en Kampen

 

StudioSK heeft voor het ontwerp van de gebouwen de locatie als uitgangspunt genomen. Aan de westzijde doorsnijd het tunneltracé het Revebos. Door het gebouw aan deze zijde zo lang en smal mogelijk te houden is er een riante fauna passage tussen het gebouw en de tunnelmond ontstaan. De langgerekte vorm van het gebouw sluit tevens de open ruimte naar het randmeer af waardoor het zo optimaal mogelijk beschutting bied aan de erachter liggende passage. Het kleinere tunnelgebouw bevindt zich aan de oostzijde in het open weide landschap van de oude polder Dronthen.

Het kleinere tunnelgebouw in het weiland

Materialisatie

Beide gebouwen bestaan uit de drie omhooggetrokken tunnelwanden met daardoorheen een roodbruin volume. De wanden van schoon beton representeren de onderliggende techniek van de tunnel, de roodbruine volumes reageren op het omliggende landschap. De tunnelwanden bestaan uit schoon beton waarin het bekistingspatroon goed zichtbaar is. De horizontaal georiënteerde roodbruine volumes zijn opgetrokken uit gepigmenteerd beton en cortenstaal. De gekozen materialisatie reageert op het veranderende weer en geeft de gebouwen een robuuste uitstraling in het groene, vlakke polderlandschap.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Drontermeerdijk
  • Plaats Dronten
  • Projecttitel Twee tunnelgebouwen in Dronten en Kampen
  • Projectarchitect(en) Tjerk van de Lune
  • Adviseur installaties Cofely GDF Svez, Bunnik
  • Aannemer Ballast Nedam Bouw, Groningen
  • Landschapsarchitect Geert de Vries
  • Bouwmanagement Ballast Nedam, Utrecht
  • Toeleveranciers false
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 1000 m2
  • Voorlopig ontwerp 01-03-2007
  • Definitief ontwerp 01-08-2007
  • Aanvang bouw 18-10-2011
  • Oplevering 01-09-2009
  • Opdrachtgever ProRails, Utrecht
  • Ontwerpbureau studioSK, Utrecht
Reageer op dit artikel