Project

Station Delft

Geen categorie

Het nieuwe Station Delft vormt het hart van een vervoersknooppunt waar trein, bus, tram, fietsers en voetgangers samenkomen. De unieke combinatie van het ondergronds spoorwegstation van Benthem Crouwel Architects met daarboven een stationshal en stadskantoor van Mecanoo Architecten brengt de voorheen door het spoorviaduct gescheiden stadsdelen weer samen.

Station Delft

Het nieuwe station van Delft is met twee ondergrondse eilandperrons een uniek station dat door het slimme gebruik van daglicht en kunstlicht als een open, overzichtelijke en veilige plek wordt ervaren. De spil van het station is het brede stijgpunt met de mezzanine die toegang geeft tot de perrons, de fietsenstalling en de stationshal en een ruimtelijk geheel met deze hal vormt.

De perrons met lichte terrazzo vloerafwerking zijn helemaal vrij gehouden van kolommen en obstakels. Het bijzondere verlaagde plafond van langgerekte, glanzende aluminium lamellen zorgt voor geborgenheid en menselijke schaal.

De stationshal is zo ontworpen dat aankomen in Delft een onvergetelijke ervaring wordt. Als je vanaf de perrons naar boven komt, ontvouwt zich het indrukwekkende plafond met de historische plattegrond van Delft. Kijk je naar buiten, dan zie je de stad en het oude station, als een modern ‘Gezicht op Delft’ van Vermeer.

Het karakter van Delft, de combinatie van verleden en toekomst, komt ook tot uitdrukking in wanden en kolommen die zijn betegeld met een moderne interpretatie van Delfts Blauw. De glazen huid van het gebouw bestaat uit open panelen van high performance glas en gesloten panelen met gesmolten glas en draagt bij aan het energiezuinig klimaatconcept.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Plaats Delft
  • Projecttitel Station Delft
  • Projectarchitect(en) Francine Houben & Marcel Blom
  • Toeleveranciers false
  • Programma Ondergronds station van 18.000 m2 met stalling voor 5.000 fietsen; stationshal van 2.450 m² met horeca en retail van 850 m²; in de toekomst verbonden met publiekshal van het stadskantoor van 16.500 m².
  • Voorlopig ontwerp 28-02-2015
  • Definitief ontwerp 28-02-2015
  • Aanvang bouw 31-08-2015
  • Oplevering 28-02-2015
  • Opdrachtgever Ontwikkelingsbedrijf Spoorzone Delft (Prorail en Gemeente Delft)
  • Ontwerpbureau Mecanoo Architecten & Benthem Crouwel Architects
Reageer op dit artikel