Project

Project van de Dag: Brede School Zeijen door KAW

Geen categorie

Een multifunctioneel gebouw waar partijen van elkaar kunnen profiteren, maar waar
ze vooral ook in alle rust hun eigen core business kunnen blijven beoefenen. KAW ontwierp dit breed inzetbare gebouw waar de school, gymzaal, het jeugdhonk en het buurthuis van Zeijen kunnen worden ondergebracht.

Project van de Dag: Brede School Zeijen door KAW

 

 

Meer doen met minder m2
De oude school die op deze plek stond is gesloopt. Voor het nieuwe multifunctionele gebouw was dezelfde oppervlakte beschikbaar, maar er moesten toch meer gebruikers worden ondergebracht. Dit zorgde voor enige ophef bij de gebruikers van het pand. Zij wouden niet te veel ruimte hoeven inleveren voor het beoefenen van hun taken. Door de verkeersruimte beperkt te houden, beschikken ze nu toch over voldoende m2.

Landschap vormt inspiratie
De oude school en gymzaal zijn de grootste oppervlakken en creëren twee grote volumes. De ronde vormen die er omheen zijn ontworpen passen precies binnen de bestaande bomen en natuur op het terrein. De ronde vormen zijn qua oppervlakte efficiënt en het geeft het gebouw een vriendelijk en uitnodigende uitstraling. Ook binnen stond de natuur voorop. Extra subsidie was de beloning voor dit duurzame ontwerp.

Contact met de buitenwereld
Vernieuwend aan het ontwerp is dat alle klaslokalen een aparte entree hebben. De kinderen kunnen zo gelijk vanuit de klas naar buiten en staan dus in direct contact met de buitenwereld. De aparte entree zorgt er ook voor dat de verschillende gebruikersgroepen van het pand elkaar niet hinderen. Ook versterkt dit hun eigen identiteit.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Ubbenaseweg 7
  • Plaats Zeijen
  • Projecttitel Project van de Dag: Brede School Zeijen door KAW
  • Projectarchitect(en) Sjoerd Betten
  • Toeleveranciers false
  • Programma Nieuwbouw school, sportzaal, buurthuis en jeugdhonk
  • Aanvang bouw 13-02-2015
  • Oplevering 21-06-2014
  • Opdrachtgever Gemeente Tynaarlo
  • Ontwerpbureau KAW
Reageer op dit artikel