Met dertien etalages grenst de flagship store van Balenciaga aan de exclusieve modestraat Santo Spirito in Milaan. Maar in de etalages is weinig te zien; een gordijn van goudkleurige lamellen maakt het onmogelijk de winkel in te kijken. Het complexe spel dat de Parijse kunstenares Dominique Gonzalez-Foerster met de winkel speelt, wordt pas duidelijk als de bezoeker door de glazen deur naar binnen loopt. In de nieuwe winkel leidt de eigenzinnige aanpak tot een artistieke belevenis, die de bezoeker niet onverschillig laat.
De steeds verveeldere, globale consument kan slechts aan de huidige alomtegenwoordigheid van de luxe ontsnappen, als hij in staat wordt gesteld aan de winkelervaring deel te nemen. Dit dwingt de modehuizen continu tot vernieuwingen die de grenzen van hun producten ver te buiten gaan. Het interieurontwerp van alle Balenciaga-winkels, het resultaat van de vriendschapsband tussen de jonge creatieve directeur Nicolas Ghesquière en de Franse kunstenares, tracht het publiek te verleiden door het onder te dompelen in een artistieke gewaarwording.
Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect interieur, nummer 27, 2008, p20-23.