Stoas Hogeschool Wageningen

Stoas Vilentum Hogeschool is een kleinschalige kennisinstelling, waar onderzoek en onderwijs gericht zijn op de groene sector. In Wageningen is een nieuw schoolgebouw gerealiseerd, waarin twee locaties zijn samengevoegd. Leren en ontwikkelen, menselijk gedrag, relaties tussen mens en natuur, ecosystemen en duurzaamheid vormen de basis voor de opleidingen aan Stoas. BDG heeft de specifieke onderwijsfilosofie vertaald naar een passend schoolgebouw.

Als grondvorm van het ontwerp is bewust gekozen voor de cilinder. De cilinder is niet-hiërarchisch, elke verdieping heeft in essentie dezelfde vorm en hetzelfde uitzicht. De cilinder heeft een gunstige verhouding van het vloeroppervlak in relatie tot het geveloppervlak.

Voor de interne organisatie van de school is het principe van ‘de grot en het nest’ als uitgangspunt genomen. Het nest is in feite een heel rationele ruimte, daartegenover staat de non-rationele grot, waarin de bewoners zich voegen naar de al bestaande ruimte en hun plek daarin moeten ontdekken. Het schoolgebouw bestaat uit een combinatie van ‘nest-ruimtes’ met vast gebruik, zoals practicumlokalen en kantoorfuncties, en de grotruimte die zich daar tussendoor beweegt en waar het gebruik onvoorspelbaar is. Er is plek om onderwijs te geven of ‘gewoon’ even neer te strijken.

Architectuur en landschap worden met elkaar verweven door het schoolgebouw op een ‘groene terp’ is geplaatst. Het ligt iets verhoogd op het campusterrein, omgeven door hellingen van gras.

Doe mee aan het speciale marktonderzoek (PROVADA) en ontvang gratis de onderzoeksresultaten. Het thema voor dit onderzoek is: Bruggen bouwen - Hoe overbrugt de vastgoedsector de kloof tussen ambitie en realiteit.