Een biermuseum en een gesamtkunstwerk
BeursBourse. Beeld Sébastien Bez

Een biermuseum en een gesamtkunstwerk

Net voor de bouwvakantie bezocht ik op de valreep twee keer de verbouwing van de Brusselse Beurs door Robbrecht en Daem. Eenmaal stond ik voor gesloten deuren en observeerde ik het gebruik van de imposante trappenpartij als geliefde ontmoetingsplek, en de andere keer kon ik genieten van het weidse stadszicht vanaf het dakterras.

Zo’n monumentaal gebouw op deze cruciale plek vraagt om een nieuwe publieke invulling’, vertelt Paul Robbrecht, oprichter en architect bij Robbrecht en Daem. In zijn visie transformeert de beurs zich tot een overdekt plein met verbindingen tussen de Grote Markt en omliggende horeca. Van gesloten beursgebouw naar een plek voor de stad. Dat een deel van het gebouw invulling kreeg als biermuseum, is een bijkomstigheid waar Daem vraagtekens bij zet.

De week erna bezocht ik als secretaris van de ARC24 Interieur Award samen met de onafhankelijke jury een ander museum, namelijk het Nationaal Holocaustmuseum ins Amsterdam door Office Winhov in samenwerking met OPERA Amsterdam en Studio Louter. Dit was in het teken van de ARC24 Awards. De jury nomineerde het desbetreffende museum, het Kantoor Vol Afval door Popma ter Steege Architecten en Stadhuis Den Helder door Office Winhov en Van Hoogevest Architecten.

Op 26 september weten we wie de felbegeerde award bemachtigt. Fun fact: het project Stadhuis Den Helder door Office Winhov en Van Hoogevest Architecten is zowel in de running voor de Architectuur als Interieur Award. Een compliment voor het project dat als een eigentijds gesamtkunstwerk gezien kan worden waar de verschillende ontwerpdisciplines in elkaar overlopen.

Veel leesplezier!

Charlotte

Charlotte Thomas

Charlotte Thomas

Vakredacteur

Charlotte Thomas (1992) is vakredacteur met een focus op de ruimtelijke beleving, de gebruiker, transformatie en renovatie, en een voorliefde voor design. Ze studeerde af als kunst- en architectuurhistoricus. En heeft onder meer gewerkt bij Stroom Den Haag, Museum Het Schip, AFFR, Vice, Van Eesteren Museum en Galerie Bart. Heb je ideeën, vragen of opmerkingen? Mail naar: charlottethomas@vmnmedia.nl

De doorgang op links met Fox food court en de entreehal op rechts bij Royale Belge door Bovenbouw, Caruso St John en DDS+. Beeld Filip Dujardin

Aan het projecthoppen

Afgelopen maand mocht ik enkele bijzondere projecten bezoeken. Al enige tijd stond de transformatie van het functionalistische kantoor Royale Belge op mijn radar. De verbouwing van megalomaan bedrijfsgebouw naar belevenishotel door Bovenbouw, Caruso St John Architects en DDS+ stelde niet teleur. De betrokken architecten transformeerden het afgesloten kantoor naar een toegankelijke werk- en verblijfsplek, inclusief een foodmarket in de semipublieke plint waar onder meer de buurtbewoners elkaar treffen.

Dance Dance Sit Sit door Tomas Dirrix, Team Thursday en Koen Taselaar. Beeld Titia Hahne

Het stedelijk interieur

De druk op de openbare ruimte binnen de (groot)steden neemt toe. Het spanningsveld tussen publieke en privéruimte is groot. Mensen wonen, werken en leven op steeds dichter op elkaar. We ontmoeten onze medemens in talloze gemeenschappelijke ruimten. Veel van deze ontmoetingsplaatsen kan je beschouwen als (stedelijke) interieurs. Deze plekken dragen bij aan het stedelijke welzijn. Straten, pleinen, binnenhoven maar ook gebouwen fungeren dan als openbare ruimte. Zo zien we in recente nieuwbouwprojecten de ambitie om de stad te betrekken in het gebouw.

Kantoor Vol Afval, KaVA. Beeld Stijn Poelstra

De interieurwereld denkt om

De kogel is door de kerk! Maar liefst 36 interieurprojecten zijn geselecteerd voor de ARC24 Interieur Awards. De longlist kent een grote variëteit. Merkwaardig is het hoge aantal renovatie- en transformatieprojecten. Zo transformeert Bureau Fraai een monumentale kapel tot psychologenpraktijk, en renoveert Popma ter Steege een verouderd defensiekantoor naar nieuw Rijksvastgoedkantoor op het voormalige marinevliegkamp Valkenburg. De toenemende aandacht voor hergebruik, duurzame materialen en circulariteit valt ook op.

SO-IL op de Triënnale van Brugge. Beeld Filip Dujardin

De kracht van tijdelijke architectuur

Terwijl ik deze intro van de themanieuwsbrief schrijf, bevind ik me op Milan Design Week 2024. Omringd door een elite designpubliek van alle uithoeken van de wereld zit ik op een pop-upterras van een galerie. En niet zomaar een galerie, het is een van de beste Italiaanse studio's die gespecialiseerd is in het opknappen van mid-century modern design en het voor een tienvoud - misschien zelf honderdvoud - van de originele aankoopprijs verkoopt.