Gare Maritime is innovatieve ervaring voor ZÜBLIN Timber

Gare Maritime is innovatieve ervaring voor ZÜBLIN Timber

Het Duitse bedrijf ZÜBLIN Timber maakt grote houtconstructies voor architectonisch hoogwaardige gebouwen door heel Europa. De verbouwing van Gare Maritime in Brussel was voor het timmerbedrijf een baanbrekende ervaring. Het voormalige goederenstation in het centrum van Brussel is onder handen genomen door architect Willem Jan Neutelings. Het is een overdekte stad geworden met winkels, bedrijven en horeca. Projectmanager en schattingsingenieur Martin Schimpf werkte mee aan deze grote samenwerking voor ZÜBLIN Timber. "De moderne houten gebouwen in de enorme hal omarmen de bestaande architectuur."

Gare Maritime is een enorm complex, 270 meter lang en 140 meter breed, maar zo voelt het niet als je het gebouw binnenkomt. Hoe is dat bereikt?

“Willem Jan Neutelings, van Neutelings Riedijk Architects, wilde de historische functie en structuur van het prachtige gebouw eren. Het is een enorm complex, maar als je er doorheen loopt, is het lekker knus. Normaal gesproken zijn onze speciale projecten, zoals de Metropol Parasol in Sevilla en het olifantenhuis Zoo Zürich, erg modern en imposant. Gare Maritime was anders, want van buitenaf is het nog steeds een treinstation, maar de binnenkant is een ander verhaal. De twaalf houten gebouwen van elk vier verdiepingen dragen de sfeer van een treinstation, maar zijn ook heel modern.”

Fotografische Dokumentation des Bauprozeßes des Gare Maritime in Brüssel. Züblin Timber.

Waarin verschilt dit project van andere projecten van Züblin Timber?

“Dit project is echt gemaakt om mensen bij elkaar te brengen. De ruimtes bestaan ​​uit zeven met elkaar verbonden treinloodsen die zijn omgebouwd tot een groot kantoor-, winkel-, restaurant- en evenementencomplex. ZÜBLIN Timber construeerde de gebouwen in overeenstemming met grote geribbelde platen (gemaakt van kruislings gelamineerd hout en gelijmd gelamineerd hout) bovenop een ondersteunende structuur.

Bijna 80 procent van de constructie waren hout, wat betekende dat voor de duurzaamheid van het project?

“De constructie is voornamelijk gebouwd met CLT, kruislings gelamineerd hout en GLT, gelijmd gelamineerd hout. Voor een dergelijk project moeten duurzaam gecertificeerde materialen worden gebruikt. Maar dat is standaard in Europa.”

Hoe ging de samenwerking met architect Willem Jan Neutelings?

“Om het interieur te kunnen bouwen dat Willem Jan Neutelings voor ogen had, moesten we enkele aanpassingen maken aan het bestaande ontwerp. Als ingenieur is het ergste wat je kunt doen de ideeën van een architect vernietigen door telkens ‘nee’ te zeggen. We hebben een resultaat kunnen leveren dat heel dicht bij zijn ontwerp lag, omdat we goede oplossingen konden vinden.”

Züblin Timber moest tegelijkertijd met veel andere bedrijven aan dezelfde kant werken, wat betekende dat voor uw bedrijf?

“De vooropbouwfase was voor ons erg waardevol. We hadden wekelijkse vergaderingen met onze partners waarin we alle resultaten bespraken van het BIM.5D®-model, dat we hadden opgezet voor elk van de twaalf gebouwen binnen het Gare Maritime. Elk gebouw had zijn eigen BIM.5D®-model. We werkten aan het gedetailleerde ontwerp van alle houtconstructies, parallel met de bedrijven die werkten aan de staalconstructies, de elektriciteit, de leidingen, et cetera. Het resulteerde in een gedetailleerde clashdetectie. Voor ons is dit project het beste voorbeeld voor het werken met 5D.”

Kunt u 5D uitleggen?

“Het hele bouwproces is van tevoren gesimuleerd. Dus 3D is de ruimte, het volume, 4D is de tijd en 5D gaat over de kosten.”

Fotografische Dokumentation des Bauprozeßes des Gare Maritime in Brüssel. Züblin Timber.

Wat maakt dit project complex?

“Onze constructie moest zijn eigen lasten dragen. We mochten de bestaande muren niet aanraken. De belasting is erg groot, wat dit project complex maakte. Samen met NEY and Partners werkten we aan iets dat we waarde-engineering noemden, wat betekent dat we betere oplossingen moeten vinden op basis van onze ervaring met eerdere projecten. Een andere uitdaging was dat we vanwege de weersomstandigheden niet al onze elementen op de kavel of buiten het gebouw konden opslaan. De logistiek van de vrachtwagens moest in een strakke planning worden georganiseerd. De vrachtwagens mochten maar twee uur op het terrein staan ​​voordat de elementen binnen nodig waren.”

Het gebouw is enorm, was dat een voordeel in de bouw?

“Hoewel het een grote hal is, was de werkruimte voor ons erg beperkt. Het hijswerk moest met vorkheftrucks gebeuren. Onze elementen wegen gemiddeld 1,5 tot 2 ton. Het is zwaar om dit met een vorkheftruck op te tillen, normaal zou een kraan een betere keuze zijn, maar we hadden te maken met een dak. We moesten een speciale reeks ontwikkelen. Normaal beginnen we met de begane grond en werken ons omhoog, nu moesten we een andere aanpak bedenken. We moesten het in partjes snijden.”

Fotografische Dokumentation des Bauprozeßes des Gare Maritime in Brüssel. Züblin Timber.

Laatste vraag: wat maakte dit project voor u zo bijzonder?

“Grote projecten als deze kom ik in mijn carrière misschien vier of vijf keer tegen. Het is een van de grootste CLT-constructies voor bedrijfsgebouwen in Europa. Er gebeuren veel interessante dingen in dit gebied. Een mooi voorbeeld is Haut, een enorm appartementengebouw in Amsterdam, waar we aanvankelijk ook aan meewerkten. Dit soort projecten zullen veel vaker voorkomen en daar verheug ik me ontzettend op.”

Foto's: Achim Birnbaum

Dit artikel is gesponsord door ZÜBLIN Timber.