Gare Maritime, de imposante overdekte 'eiken' stad in Brussel

Bij het verwezenlijken van het Gare Maritime in Brussel heeft samenwerking een belangrijke rol gespeeld. Het familiebedrijf WEBO heeft de duurzame megaklus kunnen klaren door teamwork en een gedetailleerde voorstudie.
Delen:

Het voormalig goederenstation in het centrum van Brussel beslaat 75.000 vierkante meter en is verbouwd tot een overdekte stad met winkels, kantoren, promenades en horeca. Architect Willem Jan Neutelings liet zich inspireren door de bekende wandelweg Ramblas in Barcelona. Het Rijssense WEBO engineerde, produceerde en monteerde de 2400 eiken kozijnen van circa 7 vierkante meter en balustrades van de twaalf inpandige houten gebouwen.

Gare Maritime Brussel

Megaproject

Het begon allemaal met een mailtje van projectontwikkelaar Extensa over de plannen van Neutelings Riedijk Architects. WEBO had eerder prettig met het architectenbureau samengewerkt aan het Stadhuis in Deventer. “Dit is wel even wat groter dan het Stadhuiskwartier”, vertelt Niek Troost, sales manager van WEBO. “Als je zo’n aanvraag binnenkrijgt, weet je niet direct wat het precies behelst, maar het bleek al gauw een megaproject te zijn waar we onze uitvinderstanden wel in wilde zetten.”

Inpandig

Net als in Deventer wilde de architect werken met het Eiken-Kozijn®, maar anders dan in Overijssel was het werk in het Gare Maritime helemaal inpandig. Het begon met een studiecontract met ontwikkelaar Extensa, om het hele project door te lichten en waar mogelijk te optimaliseren.

Troost: “We hebben het met elkaar geoptimaliseerd, met respect en oog voor  het ontwerp van de architect.” Het definitieve ontwerp werd in BIM uitgewerkt en stuurde rechtstreeks de machines in de fabriek aan. Dat proces nam een paar maanden in beslag. Toen dat succesvol werd afgerond, kon WEBO de volgende fase in met de Belgische aannemer MBG. Gezien de hoeveelheid en bouwsnelheid was het mooie uitdaging en heeft WEBO een aparte productielijn gecreëerd om zo de eiken kozijnen en balustrades in een minimale doorlooptijd te kunnen produceren.

Gare Maritime Brussel

Samenwerken

Onder de gerenoveerde dakconstructie zijn twaalf paviljoens gebouwd, met elk meerdere verdiepingen.  De kernen van die gebouwen bestaan uit CLT, Cross Laminated Timber. “Daaromheen hebben wij eigenlijk ons  jasje van eigen houtkozijnen met glas gezet, en de balustraden”, aldus Troost. Het Gare Maritime is het grootste CLT-project in Europa waarvoor veel verschillende partijen hebben samengewerkt.

Ook de samenwerking met MBG verliep soepel. Troost: “We hebben op kantoor  14 BIM-modelleurs  die de laatste technologie in het 3D-tekenen en in BIM beheersen. Daarmee kunnen  clashes in het model, aan de voorkant al heel vroeg worden opgelost. Wekelijks was er een BIM-sessie om met de betrokken partijen de voortgang te bespreken. Mede daarom hebben wij dat project heel goed met al die bedrijven samen kunnen uitvoeren. We hadden ter plaatse een montageploeg en een projectleider.”

Logistieke uitdaging

De logistieke uitdaging van dit project was groot. Wie de Gare Maritime via de hoofdingang betreedt, vraagt zich af hoe al die houten constructies de hallen in zijn gekomen. Troost: “Aan de achterkant van het gebouw zit een braakliggend terrein en een tamelijk grote ingang waar wij ons materiaal eigenlijk vrij eenvoudig naar binnenkregen. Het probleem was meer: hoe krijgen wij in een krap jaar onze producten daarbinnen gemonteerd met onze montageploeg. Dat is wel echt gelukt door dit met elkaar heel goed voor te bereiden.”

Gare Maritime Brussel

Geoptimaliseerd hout

De massieve kozijnen in het Gare Maritime zijn gemaakt van geoptimaliseerd eiken, oftewel  gevingerlast gelamineerd. Troost: “Dat houdt in dat het eiken niet uit een stuk bestaat, maar dat het hout op elkaar is geplakt, gelamineerd, en dat het in de lengte aan elkaar is geplakt, gevingerlast. Op die manier gebruik je een boom optimaal. De architect vond het belangrijk dat het hout weinig kleurverschillen vertoonde en daarvoor  is het toepassen van Europees eiken  de beste  optie”.

Hout is steeds populairder als duurzame oplossing in de bouw. Het bosonderhoud is heel belangrijk hierin, vertelt Troost. “Hout is de enige grondstof die CO2 opneemt in plaats van uitstoot. Het geoptimaliseerde eiken van WEBO is allemaal afkomstig uit duurzaam beheerde bossen.”

Historie en cultuur

Niet alleen WEBO is gegroeid door de creatieve uitdagingen in de bouw van het Gare Maritime, ook de sales manager heeft veel geleerd. Hij verdiepte zich in de historie van het imposante gebouw in het hart van de Europese hoofdstad. “Door dit project heb ik ook de Belgische cultuur beter door leren kennen. Met bewondering heb ik gekeken hoe Neutelings Riedijk die geschiedenis heeft bekrachtigd in het ontwerp van de hallen. WEBO is in staat prachtige ontwerpen produceerbaar te maken in samenwerking met architecten, ontwikkelaars en aannemers. Naast het realiseren van het Gare Maritime, zijn we ook met vele andere projecten actief in België en Nederland. Met heel veel plezier.”

Dit artikel is gesponsord door WEBO.