Het Aeroville is een winkelcentrum en entertainmentcentrum geworden waarin meer dan 200 winkels, 25 restaurants, 12 filmtheaters en een hypermarkt een onderkomen vinden. Het ontwerp is geïnspireerd op de verbeelding van reizen en vormgegeven als open ruimte met gefragmenteerde blokken waarin het vliegveld zich ontvouwt.
Een architectonisch concept
Het ontwerp van het Aeroville winkelcentrum is zo ontworpen dat er een duidelijke onderscheiding is tussen openbare ruimte en de gebouwde omgeving. Het commerciële programma van het ontwerp is in het interieur vormgegeven in gefragmenteerde blokken die variëren in hoogte en dimensie. Deze variëteit verwijst naar de eilanden van de stad.
Straten en pleinen
Het architectonisch ontwerp is origineel in zijn soort. Vergelijkbaar met luchthavens worden de overdekte straten verlicht door daglicht. Het glazen dak reduceert zo niet alleen het gebruik van kunstlicht maar vermijdt tevens thermische opwarming. Op verschillende punten verbreden de overdekte straten zich zodat er meer verlichte punten in het ontwerp ontstaan, die zich openen naar de hoogste punten van het complex.
Door de gevel
In tegenstelling tot andere winkelcentra breekt het Aeroville met traditie door de winkelstraten zo nu en dan door de gevel te trekken. Zo wordt de monotone gevel op verschillende punten doorbroken en wordt het idee van een ‘gesloten doos’ omzeild. Deze ‘breekpunten’ zijn vormgegeven als vliegtuigbruggen en uitkijkpunten die uitzicht bieden op het omliggende landschap en overvliegende vliegtuigen.