OMA rondt restauratie Fondaco dei Tedeschi af

Sinds de oplevering van Fondazione Prada zien we een nieuwe benadering van transformatie bij OMA. Zeer selectief worden historische elementen al dan niet zorgvuldig bewaard, flink opgepoetst of grondig getransformeerd. In combinatie met nieuwe elementen ontstaan relaties die het bestaande een nieuwe betekenis geven. Hierdoor ontstaan verrassende collages die zowel losse elementen als het geheel sterk tot uitdrukking laten komen.

Ook bij de restauratie van Il Fondaco dei Tedeschi lijkt Koolhaas' Office for Metropolitan Architecture deze benadering te volgen. Het uit 1228 stammende pand was oorspronkelijk het centrum van Duitse handelaren en is daarna meerdere malen ver- en herbouwd om  vele functies op zich te nemen. In een tijd van een verontrustende ontvolking van Venetië krijgt het gebouw nu een nieuwe betekenis als eigentijds warenhuis. Naast winkelen biedt het tevens plaats aan culturele evenementen en bijeenkomsten als feesten en vergaderingen. Zo richt het zich zowel op toeristen als de Venetiërs.

Nieuwe perspectieven 

De transformatie kent een aantal strategische ingrepen die de verticale circulatie verbeteren en een opeenvolging van publieke ruimten en routes creëren. “Elke ingreep is opgevat als een hap uit de bestaande massa, die nieuwe perspectieven opent en de ware materie van het gebouw blootlegt voor bezoekers, als een optelsom van authenticiteiten”, aldus het bureau. De historische gelaagdheid van het gebouw komt zo sterk naar voren. De ingrepen leggen verschillende tijden bloot en zetten de vraag of iets oud of nieuw is in een nieuw perspectief. Er is immers al zoveel verbouwd aan dit pand.

Synergie 

Glanzende spiegelwanden, glimmende terrazovloeren, gouden trappen en een rode met hout beklede roltrap, zijn slechts een greep uit de toegevoegde materialen. De beelden die de toevoegingen in synergie met het bestaande opleveren lijken weer meer op het werk uit de beginperiode van het bureau. De nieuwe laag boven de centrale hal springt erg in het oog. In een dik raster afgestemd op de bestaande structuur is een glazen vloer toegevoegd, waardoor licht gefilterd binnenvalt. Hierboven ligt een glazen atriumdak en zijn de wanden bekleed met glimmende panelen in verschillende tinten. Anders dan op andere plekken is in deze ruimte niets meer van het bestaande te herkennen.

Fondazione Prada - Office for Metropolitan Architecture