ARC16: Den Haag Centraal - Benthem Crouwel Architects

Den Haag Centraal is door Benthem Crouwel Architects getransformeerd tot een lichte, ruime en overzichtelijke knooppunt waar verschillende openbaarvervoerssystemen midden in de hofstad samenkomen. Het beton uit de jaren zeventig is gesloopt, zodat transparantie en ruimtelijkheid zijn ontstaan. Trams zoeven nu op een verhoogde baan - boven de treinen - door de hal.

Vandaag de dag maken 190.000 reizigers en passanten dagelijks gebruik van het station. De verbouwing van Den Haag Centraal anticipeert op de verwachte verdubbeling van dit aantal in de komende tien jaar, als gevolg van de verbinding met de Randstadrail en de hogesnelheidslijn – van Amsterdam naar Parijs. Het hogesnelheidsnetwerk zal stoppen op dit station en op Amsterdam Zuid, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal, Arnhem Centraal en Breda. Deze zes stations worden de Nieuwe Sleutelprojecten genoemd.

Den Haag Centraal

Overdekt stadsplein

Benthem Crouwel Architects heeft een overdekt stadsplein gemaakt van het nieuwe OV-knooppunt. Het is een plek voor de bewoners en forenzen van Den Haag. Door extra ingangen in het station is nu een betere stedelijke verbinding van het centrum naar het Beatrixkwartier.

Het station heeft vier entrees gekregen en de vierzijdigheid van het gebouw komt terug in de vormgeving van het dak: een diagonale verdeling met ruitvormige dakelementen, ook wel ‘wybertjes’ genoemd. Ze geven een spectaculair schaduwspel bij zonlicht. De ‘wybertjes’ zorgen voor ventilatie (ze openen automatisch bij warme dagen), fungeren als zonwering, dragen bij aan de akoestiek en openen bij brand als rookluiken. Het dak is twee voetbalvelden groot en wordt gesteund door acht elegante kolommen.

De 22 meter hoge, 120 meter lange en 96 brede stationshal is bijna geheel van glas. Vanuit de centrale hal zijn de verschillende vormen van transport (trein, tram, bus), evenals winkels en horeca, in één oogopslag zichtbaar. Het ontwerp is toegespitst op de vanzelfsprekende en flexibele organisatie van verkeersstromen. Meerdere routes zijn mogelijk, elke reiziger of passant creëert zijn eigen route. De OV-terminal sluit handig aan op de Haagse Loper en de stationshal is een betekenisvol publiek domein geworden.

Den Haag Centraal