Het bestaande scholencomplex is samengesteld uit verschillende gebouwen die met de schoolpleinen een stedenbouwkundig ensemble vormen. De nieuwe gymzaal sluit daarbij aan, versterkt de ruimtelijke hiërarchie en vormt nieuwe pleinen en ontmoetingsplekken. Het ontwerp kenmerkt zich door een geleding in drie hoogtes, verwijzend naar de geledingen van het bestaande schoolgebouw.
Sculpturaal
Vanuit de gymzaal, kijkend door de ramen in de opgaande wand van de gymzaal aan de oostzijde, is het silhouet van de school waarneembaar. Kenmerkend voor het ontwerp is dat er met weinig materialen en een rijke detaillering, van een relatief gesloten gebouw toch een sprekend, sculpturaal gebouw is gemaakt. De gymzaal is aan de schoolzijde expressief, met diepliggende ramen. De ramen vormen ritmes in de gevel die refereren naar de monumentale school.
Tarwesterk
Aan de zonzijde van de gymzaal is een gemetselde bank waarop ouders op hun kinderen kunnen wachten bij het uitgaan van de school. Het interieur van de entree en de gymzaal is bekleed met houten panelen. Samenwerking met grafisch ontwerper Reynoud Homan heeft geleid tot belettering op de gevel, die de communicatie van het gebouw met zijn omgeving versterkt. De kinderen van de omliggende scholen hebben in een workshop een naam voor deze gymzaal gekozen, ‘Tarwesterk’.