Het gebouw bestaat uit vier verschillende volumes, het hoofdvolume, een open zesde verdieping en de getrapte daken tussen de tweede en derde verdieping. Binnen deze massa worden alle voorzieningen rondom de centrale ontmoetingsruimte gegroepeerd. De onderwijsruimten, in het bijzonder de praktijkruimten, de bibliotheek, de theaterruimte en de leerbedrijven zijn binnen de totale sculptuur afzonderlijk herkenbaar vanuit de centrale hal maar vormen samen wel één geheel. Dit resulteert in een gearticuleerd, eenduidige sculpturale massa.
Met een open en transparante entree aan een buitenruimte is de centrale hal van het gebouw zichtbaar van buitenaf en wordt de school daardoor herkenbaar. De centrale hal is een uitnodigende plek waar mensen kunnen ontspannen, elkaar ontmoeten en informatie verkrijgen. De daktuin is een prominent element van het gebouw, wat dient als een verlenging van het landschap op de begane grond.De tuin biedt zowel uitzicht als beschutting en is ingericht op diverse activiteiten voor alle gebruikers. Het gebouw is niet alleen duurzaam op het gebied van techniek, het scoort een 9 in de GPR berekening, maar tevens duurzaam in zijn esthetiek.