Project

Treinstation in Hengelo

Geen categorie

Voor de vernieuwing van de zuidzijde van het Centraal Station van Hengelo kreeg IAA Architecten de opdracht een ontwerp te maken. Dit station wordt ook wel Centraal Station Twente genoemd, omdat Hengelo het verbindingspunt is tussen de Achterhoek, Twente en Duitsland. In de nieuwe situatie is een enorme verbreding van de voetgangerstunnel, inclusief roltrap en lift gerealiseerd. Daarnaast is de bestaande monumentale hal gerestaureerd.

Treinstation in Hengelo

 

Om te komen tot een ontwerp heeft IAA Architecten het werk van spoorwegarchitect Schelling bestudeerd, aangezien hij het oorspronkelijke station heeft ontworpen. Het bureau heeft niet alleen getracht de verbouwing goed aan te laten sluiten op het bestaande, maar ook vernieuwend te zijn zoals Schelling dat in zijn tijd was.

 

Schelling

Schelling was een architect die functionele gebouwen zo ontwierp dat ze in hun architectuur het belang van het gebouw voor de maatschappij gestalte geven. Hij was zeer geinteresseerd in de ambachtelijke kant van het vak en kon als geen ander prachtig detailleren in beton. 

Opgave

De opgave was niet eenvoudig door de beschikbare plafondhoogte die extreem laag was. IAA Architecten heeft daarom moeten woekeren met ruimte en door lichtwanden een luchtig ruimtelijk gevoel geprobeerd te bereiken. Deze lichtwanden wisselen in kleur; er is een choreografie geschreven voor de kleurwisselingen per dag en uur. 


Fotograaf Tjeerd Derkink

Nieuwe luifel

De nieuwe gevel aan de zijde van het industrieplein heeft gestalte gekregen door het aanbrengen van een grote luifel. Deze overspant de volle breedte van het station en wordt gedragen door kolommen en spinpoten van gegoten beton en staal. De luifel geet de zuidzijde een krachtige uitstraling zonder dat er een ruimtelijk programma is gerealiseerd.

Ontwerp en realisatie

  • Adres Stationsplein 1
  • Plaats Hengelo
  • Projecttitel Treinstation in Hengelo
  • Projectarchitect(en) Harry Abels
  • Aannemer Hegeman Beton- en Industriebouw, Nijverdal
  • Bouwmanagement Bartels Ingenieurs voor Bouw & Infra, Enschede, i.s.m. Bosch Engineering, Oldenzaal
  • Toeleveranciers false
  • Bruto vloeroppervlakte (m2) 1780 m2
  • Programma creeren van intertwijkverbinding en verbetering toegang NS Station vanuit stadsdeel Hart van Zuid (een nieuwe tunnel, deels verbreding bestaande tunnel, nieuwe perronopgangen met trappen, personenlift en roltrap en een luifel aan de zuidzijde)
  • Voorlopig ontwerp 01-06-2006
  • Definitief ontwerp 01-06-2007
  • Aanvang bouw 20-12-2011
  • Oplevering 01-03-2011
  • Bouwsom inclusief installaties (€) 2.600.000,- euro excl btw
  • Bouwsom exclusief installaties (€) 2.200.000,- euro excl btw
  • Opdrachtgever ProRail, Utrecht
  • Ontwerpbureau IAA Architecten, Enschede
Reageer op dit artikel