Project

Stationslandschap Arnhem Centraal, door B+B stedebouw en landschapsarchitectuur

Geen categorie

De architectuur van Station Arnhem Centraal heeft de afgelopen maanden terecht de aandacht gekregen van de nationale en internationale media. Het station dat Ben van Berkel ontwierp, en dat een bouwtijd van maar liefst 20 jaar had, is een spectaculair voorbeeld van parametrisch bouwen. Bureau B + B voorzag het project van een bijpassende openbare ruimte.

Stationslandschap Arnhem Centraal, door B+B stedebouw en landschapsarchitectuur

Het nieuwe station in Arnhem is een complex knooppunt waar treinen, bussen, trolleybussen, auto’s voetgangers en fietsers samenkomen. Architectenbureau UNStudio maakte het masterplan voor het stationsgebied en ontwierp de ov-terminal, perrons, kantoortorens en andere voorzieningen.

Op landschapsniveau is de opgave niet minder complex. Niet alleen moeten alle verkeersstromen goed worden begeleid, de topografie van het gebied voegt een extra uitdaging toe voor de ontwerpers van B+B. In het gebied bestaat een hoogteverschil van twintig meter. Het station bevindt zich landschappelijk gezien op de overgang van de Hoge Veluwe naar de Nederrijn. Dit gegeven is in het ontwerp benadrukt.

Hieronder de uitleg van het ontwerpbureau:

Met een spectaculair nieuw station gaat Arnhem een nieuwe fase van haar bestaan in. Verschillende vervoersstromen, waaronder treinen, bussen, trolleybussen, auto’s, voetgangers en fietsers, vloeien hier samen in een stedelijk landschap waar ontmoeting centraal staat. Bureau B+B stedebouw en landschapsarchitectuur ontwierp de openbare ruimte met een oppervlakte van 45 duizend vierkante meter.

Het stationsgebied van Arnhem ligt op de overgang van de Hoge Veluwe naar de Nederrijn. Het is een gebied dat zich kenmerkt door een bijzondere topografie met hoogteverschillen tot wel twintig meter. Dit is de basis voor een ontwerp waarin de openbare ruimte is opgevat als een continue ruimte die verschillende bezoekersstromen, voorzieningen en belevenissen in zich opneemt. Door de vloeren van ov-terminal en busstation naadloos in de buitenruimte te laten overlopen, ontstaat een doorlopend maaiveld.

De natuurstenen bestrating is toegepast in diverse legrichtingen en volgt het glooiende maaiveld. Roestvrijstalen cijfers markeren op subtiele wijze de topografie. Hoogteverschillen worden opgevangen door natuurstenen plooien in het maaiveld. Voorzien van houten zittingen transformeren ze tot banken die samen met het groen zorgen voor een hoge verblijfskwaliteit.

Het gebied is vanwege het glooiende karakter ontdekt als internationale skateplek wat bijdraagt aan de levendigheid. Door de robuuste detaillering van het maaiveld en het bestendige meubilair is de komst van deze nieuwe gebruikers uitstekend te dragen.

De landschappelijke overgang van Hoge Veluwe naar Nederrijn is ook terug te zien in de beplanting. Aan de lage oostzijde zorgt schaduwminnende beplanting voor een robuuste, weelderige uitstraling terwijl op de hogere en zonnige delen kleurrijke droogteminnende beplanting het beeld bepaalt.

De indrukwekkende platanen, verspreid over het gebied, vormen een eerbetoon aan de groene identiteit van Arnhem en vergroten de oriëntatie in het gebied. Transparante gleditsia’s markeren de plekken voor ontmoeting en verblijf.

Het verlichtingsconcept is ontwikkeld in samenwerking met Atelier Lek. Lijnverlichting en verlichting in de trapleuning versterken de leesbaarheid van het landschap. Kleine lichtmasten, bij het groen en de banken, zorgen voor sfeervolle verblijfsplekken. Grondspots vestigen de aandacht op de monumentale bomen in het stationsgebied.

 
(klik voor vergroting)

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Stationsplein
  • Plaats Arnhem
  • Projecttitel Stationslandschap Arnhem Centraal, door B+B stedebouw en landschapsarchitectuur
  • Landschapsarchitect Bureau B + B Stedebouw en Landschapsarchitectuur
  • Toeleveranciers false
  • Aanvang bouw 11-01-2016
  • Ontwerpbureau UNStudio
Reageer op dit artikel