Project

OV Terminal Utrecht

Geen categorie

Tot eind 2016 druk gebouwd rond Nederlands grootste en drukste spoorknooppunt, Utrecht Centraal. Inmiddels is het eerste deel opgeleverd van de nieuwe uit glas en staal opgebouwde OV Terminal boven de treinsporen. Daarmee zijn ook de eerste volledig glazen commerciële ruimten en winkelunits in gebruik genomen. Flexibiliteit en transparantie stonden voorop bij het ontwerp en de technische uitwerking van de commerciële ruimten.

OV Terminal Utrecht

Transparant en flexibel

Uitgangspunt van opdrachtgever ProRail was dat de glazen units – zo ontworpen om de uiteindelijk 20.000 vierkante meter grote hal zo open mogelijk te houden – relatief eenvoudig aan te passen moesten zijn aan de wensen van huurders. Je weet immers nooit van tevoren welk soort winkel er in een unit komt en of dat in de loop van de tijd niet verandert. Sommige winkeliers willen een pui die helemaal kan worden opengeschoven, andere hebben liever een draaideur.

Eenvoud in detaillering

‘De architect heeft als het ware een raster met vakken van 2,10 meter breed en minimaal 5 meter hoog over de gevels van de units gelegd’, vertelt Waldo Duin van Metaglas. ‘Bepaalde pui-elementen zijn vast, andere moeten relatief eenvoudig kunnen worden uitgenomen en vervangen door een andere pui-invulling. Dat soort uitdagingen gaan we vanuit onze expertise graag aan. In overleg met onder anderen architect, aannemer en opdrachtgever hebben wij daarom vooral gezocht naar eenvoud in de detaillering. Stijlen, regels en dorpels rond de beglazing waren in de plannen bijvoorbeeld opgebouwd uit een ingewikkelde combinatie van materialen. Samen zijn we gekomen tot een opbouw die dezelfde visuele kwaliteit heeft en voldoet aan alle eisen, maar veel meer past bij de wens van demontabel bouwen. Onze kracht zit in het vinden van de juiste oplossing voor een project.’

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Plaats Utrecht
  • Projecttitel OV Terminal Utrecht
  • Aannemer Bouwbedrijf Besix Nederland
  • Toeleveranciers false
  • Definitief ontwerp 01-01-2016
  • Aanvang bouw 25-05-2016
  • Oplevering 01-01-2016
  • Opdrachtgever ProRail
  • Ontwerpbureau Benthem Crouwel architects
Reageer op dit artikel