Project

Frame Pop-up Store in Amsterdam

Geen categorie

Hip en creatief Amsterdam verzamelde zich gisteren aan de Keizersgracht om als eerste een blik te kunnen werpen op de nieuwste hot-spot van de stad: de Frame Pop-up Conceptstore. Met overburen als de high-quality supermarkt MARQT en met enkele deuren verder Episode, de plek voor hippe vintage kleding, belooft het een succes te worden. En dan is het assortiment van de winkel zelf nog buiten beschouwing gelaten.

Frame Pop-up Store in Amsterdam

Een verslag door Niek Schoenmakers

Een tijdschrift is een tijdschrift, zou je denken. Toch wil Frame meer zijn dan dat. Sinds de oprichting in 1997 probeert Frame interieur architectuur op de kaart te zetten als een creatief beroep, even belangrijk als vormgeving en architectuur. Het tijdschrift behandelt inspirerende interieurs in combinatie met mode, design, kunst en tijdelijke projecten als winkelinterieurs en decorontwerp.

 
De Frame Pop-up Store in Amsterdam: kunst, design, mode en (interieur

Een omgeving van schoonheid

Sinds gisteren kun je de wereld van Frame ook driedimensionaal ervaren. In het monumentale pand Felix Meritis (‘Gelukkig door verdiensten’) uit 1788 richtte i29 interior architects twee verdiepingen in als pop-up concepstore. Vooral de inrichting van de eerste verdieping is bijzonder. De spiegelende scheidingswanden vormen een mooi contrast met de vergane glorie van de Zuilenzaal. Strakke lijnen naast 18e eeuwse kolommen en architectonische details. De ruimte is een ode aan schoonheid en tijdloosheid, iets wat terugkomt in zowel architectuur als assortiment. De ruimte biedt plaats aan mode, kunst en design, naast media, cosmetica en voeding.

 
Het assortiment en de bezoekers worden gereflecteerd in de twee volumes in het midden van de zaal. Aan de binnenzijden is ruimte voor de expositie van kunst.

De vier F’s

Het aanbod van de winkel zelf is even interessant als het interieur ontwerp. Zoals initiatiefnemer Robert Thiemann het verwoordde: ”De winkel is als een museum waar je na je bezoek een souvenir van mee naar huis kunt nemen.” Het aanbod is breed: van gekleurde pennen, interieur- en fotografie tijdschriften en grafische kunst tot lampen van Flos en de nieuwste collecties van modemerken als Avelon en G-star. De prijsrange varieert tussen vijf euro voor een reep chocolade tot bijna 900 euro voor het trendy jack van Marc Newson voor G-star.

Een selectie van het assortiment met onder andere werk van jonge ontwerpers als Lex Pott.

In het gebouw Felix Meritis is naast de Frame Pop-upstore ook de bar en evenementenlocatie Foyer en het Foam gevestigd. Het Foam toont een continue wisselende tentoonstelling van hedendaagse fotografie uit binnen- en buitenland. Daarnaast bevat het gebouw ook een bescheiden zaal voor concerten.

Keizersgracht 324 is dus met recht een creatieve hub, een plek waar alle vormen van creativiteit bij elkaar komen.


Hedendaagse fotografie in het Foam, de onderbuur van de Frame Pop-up store

Helaas is een pop-up store altijd slechts tijdelijk. Zo ook de Frame Pop-up store. De komende zes maanden kun je in ieder geval nog terecht aan de Keizersgracht 324 in Amsterdam. Daarna is het wachten op de volgende locatie.

Foto's

Ontwerp en realisatie

  • Adres Keizersgracht 324
  • Plaats Amsterdam
  • Projecttitel Frame Pop-up Store in Amsterdam
  • Toeleveranciers false
  • Programma winkel
  • Aanvang bouw 22-04-2014
  • Oplevering 17-02-2014
  • Opdrachtgever Frame Publishers
  • Ontwerpbureau i29 interior Architects
Reageer op dit artikel