ARC21: Rotterdamsebaan, Den Haag - Paul de Ruiter Architects en Benthem Crouwel Architects en Landschapspartners

Deze nieuwe toegangsweg verbindt de Centrumring van Den Haag met snelwegen A4 en A13. Onderdeel van de Rotterdamsebaan is de 1,8 kilometer lange Victory Boogie Woogietunnel. Op dit moment de duurzaamste tunnel van Europa. Daarnaast omvat het project een dienstgebouw dat zijn eigen energie opwekt door zonnepanelen en een gestroomlijnde voetgangersbrug die weerszijden van de Rotterdamsebaan verbindt.

Tekst Paul de Ruiter Architects en Benthem Crouwel Architects en Landschapspartners

In het ontwerp is het perspectief van de automobilist en de voetganger samengebracht in een spannend contrast tussen vorm en materiaal. De inpassing in het landschap stond centraal. Door het overgrote deel van de route verdiept en ondergronds aan te leggen, bleef het bestaande, bovenliggende groen intact. Ook kon een nieuw park aan het gebied worden toegevoegd, het Molenvlietpark.

Beeld Ossip van Duivenbode

Benthem Crouwel Architects, Paul de Ruiter Architects en Lanschappartners tekenden samen voor het ontwerp in opdracht van Combinatie Rotterdamsebaan bestaande uit BAM en VolkerWessels bedrijven Van Hattum en Blankevoort, KWS en Vialis. De belettering van de tunnel werd ontworpen door Het Lab. Namens de Gemeente Den Haag waren architecten Tijn Brands en Maarten Grasveld betrokken bij het project.

Duurzaamheid

Bij alle ontwerpkeuzes is rekening gehouden met duurzaamheid, natuurinclusiviteit en minimaliseren van overlast voor de omgeving. Zo absorberen speciale betonnen goten in de berm het geluid en wordt in de tunnel fijnstof van de auto’s afgevangen wat zorgt voor ca. 50 procent minder uitstoot van fijnstof. Het energie dienstgebouw draait volledig op opgewekte energie van de zonnecellen op het dak.

Het overgrote deel van de route is verdiept en ondergronds aangelegd waardoor bovenliggende groen intact bleef en ruimte ontstond voor een nieuw park. Het dienstgebouw is landschappelijk ingepast middels begroeide gevels waardoor het verkeer nagenoeg onzichtbaar is vanuit het park. Automobilisten zullen de Rotterdamsebaan ervaren als een heldere, duidelijke route met een uniek consistent ontwerp.

Rotterdamsebaan Den Haag Paul de Ruiter Architects Beeld Ossip van Duivenbode
Beeld Ossip van Duivenbode

Naast duurzame technische oplossingen zoals het afvangen van fijnstof, beperken van geluidsoverlast en het opwekken van energie voor het dienstgebouw, draagt het natuurinclusieve ontwerp waarbij groen werd behouden en zelfs werd toegevoegd bij aan het behoud en de ontwikkeling van het stedelijke landschap en de biodiversiteit aldaar.

De nieuwe voetgangersbrug die weerszijden van de Rotterdamsebaan met elkaar verbindt heeft een strakke, gestroomlijnde aluminium buitenkant en een warme, houten binnenkant. In het midden van de brug is de balustrade verhoogd, wat het geluid van de autoweg dempt. Waar de brug het groene landschap doorkruist, is de balustrade juist laag om mooi over de omgeving uit te kunnen kijken.

Lees ook:

ArcAwards2021RotterdamsebaanBoekje.pdf

Download
  • ArcAwards2021RotterdamsebaanBoekje.pdf

    Download
  • landschappelijke-inpassing-dienstgebouw-en-brug.pdf

    Download
  • ArcAwards2021RotterdamsebaanBoekje.pdf

    Download
  • landschappelijke-inpassing-dienstgebouw-en-brug.pdf

    Download
  • Plattegronden-en-situatietekeningen-dienstgebouw.pdf

    Download
  • ArcAwards2021RotterdamsebaanBoekje.pdf

    Download
  • landschappelijke-inpassing-dienstgebouw-en-brug.pdf

    Download
  • Plattegronden-en-situatietekeningen-dienstgebouw.pdf

    Download
  • vogelvluchtperspectief-loopbrug-1.pdf

    Download

Sinds 2007 werkt Astrid de Wilde als (web)redacteur op de redactie van de Architect.
Naast het schrijven van het dagelijks (architectuur)nieuws, artikelen en een incidentele blog op de Architect.nl maakt zij ook de Whitepapers en is zij betrokken bij de printedities van de Architect.
Hiervoor was zij werkzaam bij onder andere Detail in Architectuur en Architectuur & BOUWEN.