Lagere School ZP

Op stedenbouwkundig niveau is de school gelegen op een cruciale site. De voorzijde is gelegen in een stedelijk weefsel van straten met lintbebouwing. Het schoolterrein zelf maakt door zijn campusmorfologie deel uit van een groter achtergelegen groengebied. De bouwplaats voor het nieuwe schoolgebouw wordt gekenmerkt door grote niveauverschillen, oplopend van de straat naar achter toe.

Stedenbouwkundig concept / Het gebouw is opgevat als een versmelting van twee typologieën: aan de straatzijde vormt het met zijn drie lagen een voortzetting en afsluiting van de bestaande lintbebouwing. Aan de achterzijde ligt het langgerekte, 2 lagen tellende gebouw voor een groot deel verzonken in het terrein en refereert zo aan de bestaande paviljoenen op het terrein. samen met de grens tussen gebouw typologieën  vervaagt ook de grens tussen stad en groen: tussen het nieuwe gebouw en het bestaande paviljoen dringt een interne straat het schoolterrein binnen. Een grote schuifpoort sluit deze straat af terwijl het hoofdgebouw na de schooluren afzonderlijk toegankelijk kan blijven.

Architecturaal concept / De dualiteit tussen de stringente stedelijkheid en de frivoliteit van in het landschap gestrooide paviljoenen is er een van orde en chaos, hard en zacht, kennis en creativiteit, inspanning en ontspanning, studie en spel. Kinderen leren omgaan met deze dualiteit is een belangrijke pedagogische  opdracht. Deze dualiteit wordt dan ook weerspiegeld in de vormgeving en materialiteit van het gebouw.

Doe mee aan het speciale marktonderzoek (PROVADA) en ontvang gratis de onderzoeksresultaten. Het thema voor dit onderzoek is: Bruggen bouwen - Hoe overbrugt de vastgoedsector de kloof tussen ambitie en realiteit.