Keukenkiosk Grote Kerk Monnickendam

Bergblick won in juni 2012 een besloten aanbesteding voor een schetsontwerp voor een geïntegreerd inrichtingsprogramma voor het entreegebied in de Grote Kerk Monnickendam. Bestaande voorzieningen in deze hallenkerk uit ca.1400 (rijksmonument) waren gedateerd en ontoereikend. Slecht bereikbare nevenruimtes en het ontbreken van kapellen belemmerden een 'snelle' inpassing van nieuwe faciliteiten.

Het beoogde doel van het integrale ontwerp was het verhogen van functionaliteit, comfort en beleving voor kerkgemeente en toeristen. De aantrekkelijkheid voor cultureel-maatschappelijke evenementen diende te worden vergroot ten behoeve van de exploitatieverbetering.

Kerngedachte was een beleving van gastvrijheid te creëren door het programma te splitsen en als ensemble te verdelen over betekenisvolle plekken in de kooromgang bij de entree. Zo is de keukenkiosk in de hoek zichtbaar vanuit twee richtingen en verschaft het oplopende dak herkenbare identiteit. De kiosk richt zich op het publiek met een overhoekse uitgifte. Veertien vouwschuiframen weren keukengeluiden tijdens de dienst; het openschuiven is een mooie rituele handeling in de traditie van de kerk.

Binnen is de inrichting rustig en vooral functioneel voor de voornamelijk oudere gebruikers. Het koorhek en de majestueuze kolommen betrekken de meubels voor receptie-, boekverkoop, expositie en zitgroep bij een groter geheel. De opstelling creëert nieuwe doorkijkjes en zorgt voor beweging en onderling contact. Gastheren en -vrouwen voelen zich ‘opgenomen’ en zijn makkelijk aanspreekbaar. Het kleur- en materiaalpalet is ontleend aan de kerk en de lichtbreking in de ramen, contrasterend toegepast voelt het toch vertrouwd aan.

Doe mee aan het speciale marktonderzoek (PROVADA) en ontvang gratis de onderzoeksresultaten. Het thema voor dit onderzoek is: Bruggen bouwen - Hoe overbrugt de vastgoedsector de kloof tussen ambitie en realiteit.