Sierlijk en slim: Little C in Rotterdam

Het project Little C valt bij velen in de smaak. Logisch, het ziet er prachtig uit. Wat je niet ziet, is dat het ook een heel slim project is. Uniek en standaard tegelijk. Andreas Ververis van systeemhuis Reynaers Aluminium legt uit hoe dat in elkaar zit.

Ooit was het een plek in Rotterdam waar je maar beter niet kon komen, een desolaat stuk niemandsland met een parkeergarage en een tippelzone. Nu staan aan de Coolhaven vijftien woon- en werktorens, samen Little C, met een kosmopolitische, rauwe en tegelijk aaibare uitstraling. Pleintjes, veel groen en de menselijke maat bepalen het beeld. Niet voor niets won het project al diverse prijzen en is het genomineerd voor nog meer.

Het woon- en werkwijkje heeft een New York-achtige uitstraling. Rode bakstenen en veel zwart staal bepalen het beeld – met name in loopbruggen en hekwerken – maar zijn wel op een sierlijke manier ingepast. Ook de gevels hebben een staallook, namelijk in de ramen en deuren van aluminium. En ook hier weer toegankelijk en vriendelijk. De architecten wilden Little C laten aansluiten bij de stijl van de Rotterdamse wijk Delfshaven, zoals het gebouw De Machinist, aan de overkant van het water. Een luxe en tegelijkertijd robuuste uitstraling.

Sierlijk en slim: Little C in Rotterdam
Andreas Ververis, Key Accountmanager bij Reynaers Aluminium.

Standaard

Typisch voor die stijl is de roedeverdeling in de ramen. Ook Little C heeft die, met wienersprossen, zodat het uiteindelijke ontwerp in het budget paste én de thermische resultaten goed zouden zijn. De architecten wilden zwarte roedes met een slank profiel. Een andere eis was een droog beglazingssysteem: zonder kit, want dat vergt veel onderhoud.

Het was een kolfje naar de hand van Reynaers Aluminium, dat via Hermeta Gevelbouw bij het project betrokken raakte. “Ons raam- en deursysteem SlimLine 38 Classic bleek uiteindelijk het antwoord te zijn op wat de architecten graag wilden”, vertelt Andreas Ververis, Key Accountmanager bij Reynaers Aluminium. “Door dat standaard systeem op een aantal punten aan te passen met nieuwe projectprofielen, wisten we dat het qua basis goed zat – wind-, water- en luchtdicht bijvoorbeeld – terwijl we toch een uniek product konden leveren.” Opnieuw het wiel uitvinden is dus niet nodig, wil hij maar zeggen. “Dat kost veel tijd en geld. Je kunt beter gebruikmaken van wat er al is – en bewezen werkt – en dat op details aanpassen naar je smaak.”

Sierlijk en slim: Little C in Rotterdam

Door de knieën

Hermeta Gevelbouw maakte een mock-up: een pui met ramen van ongeveer 2 meter breed en 3 meter hoog. “Om de techniek te testen en om het esthetische aspect te beoordelen”, legt Ververis uit. De architecten waren direct enthousiast. “Terwijl ze voor de pui stonden, gingen ze telkens door hun knieën en daarna gingen ze weer rechtop staan. Wat bleek nou: ze gingen na of hun ontwerp klopte. Het idee was namelijk dat je door glas kijkt – en niet tegen de tussenregels aan – als je op de bank zit in het appartement én dat je door glas kijkt als je rechtop staat en door de woning loopt. De menselijke maat dus. Dat bleek allemaal precies te kloppen. Ze waren heel blij: het was precies zoals ze het hadden bedacht.”

Sierlijk en slim: Little C in Rotterdam

Kennis delen

Esthetisch geslaagd dus, maar de techniek vergde nog wel wat denkwerk. De aannemer maakte namelijk gebruik van houtskeletbouwelementen met grote sparingen voor de ramen. “Maar die elementen hebben een andere bouwtolerantie dan de ramen. Op verzoek van Hermeta Gevelbouw hebben we een nieuw kaderprofiel ontworpen om dat verschil op te vangen.”

Reynaers Aluminium ging al tijdens de engineeringfase met Hermeta Gevelbouw om tafel, om kennis met elkaar te delen. “Open en transparant, vanuit vertrouwen. Dat zijn we in de bouw niet gewend, maar het werkt heel prettig samen en leidt tot goede resultaten. Want de aannemer krijgt een budgetprijs die past, de gevelbouwer wordt ondersteund door het systeemhuis met ontwikkelingen die kloppen en het systeemhuis wordt geholpen door de gevelbouwer en de aannemer met de uiteindelijke bestellingen van de profielen en de toebehoren.”

Sierlijk en slim: Little C in Rotterdam

Verbinding

De bouw viel midden in de coronacrisis, met allerlei personeelstekorten en oponthoud van dien. “Het was a hell of a job, ook omdat de bouwtijd kort was.” Dus ook hier weer: slimme oplossingen. “In plaats van het glas op locatie in de kozijnen te plaatsen werd alles voorbeglaasd, inclusief buitenroedes. Alleen de binnenroedes werden op locatie geplaatst.” Zo kon elk montageteam wel tot dertig kozijnen per dag installeren. “Het betekende wel een enorme productiesnelheid, want een kozijn produceren duurt langer dan de montage ervan.”

Inmiddels is Little C naar tevredenheid in gebruik door bedrijven, woningeigenaren en huurders. Ververis kijkt met trots en genoegen terug. “Het project is een goed voorbeeld van slim bouwen: gebruikmaken van kennis in de markt en die goed toepassen. We hebben in verbinding met elkaar iets moois achtergelaten in de stad.”

Dit artikel is gesponsord door Reynaers Aluminium.