Vooruitdenken over de gevel vergroot ontwerpkeuzes en versoepelt bouwtraject
Laan van Spartaan in het gebied Bos en Lommer in Amsterdam, ontworpen door KOW Architecten, is een mooi voorbeeld van de veelzijdigheid van Aliplast. Ook Stalku Geveltechniek is bij dit project betrokken.

Vooruitdenken over de gevel vergroot ontwerpkeuzes en versoepelt bouwtraject

(Sponsored content) Hoe eerder Aliplast bij een bouwtraject wordt ingeschakeld als adviseur, hoe meer keuzevrijheid voor de opdrachtgever. Vroegtijdige betrokkenheid biedt de Belgische producent van aluminium systemen de kans om gevelbouwers, architecten, constructeurs, aannemers en andere bouwbeslissers al in de ontwerpfase te laten zien dat er veel meer geveloplossingen mogelijk zijn dan ze zich waarschijnlijk realiseerden. En het verkleint de kans op problemen in de uitvoering.

Gevelbouwers hebben vaak te maken met grote tijdsdruk, constateert Marc Mulders, salesmanager voor Nederland.Op het moment dat Aliplastdoor hen wordtingeschakeld,is een bouwproject vaak al volop in uitvoeringEventuele aanpassingen in het gevelbeeld zijn dan in die fase niet meer zo makkelijk door te voeren, zonder dat het invloed heeft op de voortgang. En mogelijk leiden die last-minute wijzingen tot onverwachte kosten. Als het bedrijf eerder in beeld komt bij bouwbeslissers, is het makkelijker om eventuele uitdagingen in complexe projecten het hoofd te kunnen bieden. Mulders: “Stel dat een architect iets heeft bedacht wat nog niet bestaat, dan kunnen we voorafgaand aan de bouw al kijken of dat mogelijk is of met welke aanpassingen we dat mogelijk kunnen maken.”

Veelzijdig

Naast een vast gamma aan standaardproducten voor onder meer ramen, deuren en gevelbekleding, onderscheidt Aliplast zich door maatwerk. Aan specifieke vragen kan de leverancier snel voldoen doordat het bedrijf niets uitbesteedt. Maar alles zelf ontwerpt, produceert, bewerkt en coördineert vanuit de eigen locatie in het Vlaamse Lokeren: van matrijstekening, extrusie, oppervlaktebehandeling tot het coaten van de profielen en van isoleren en verpakken tot het verzorgen van het transport naar een groot aantal Europese landen. Die producten worden niet alleen gebruikt in grote bouwprojecten, maar ook toegepast in villa’s van particulieren.

Met de Ultraglide Max Light schuifpui wordt ingespeeld op de toenemende behoefte aan slanke kozijnen.

Een mooi voorbeeld van Aliplasts veelzijdigheid is een project in de nieuwe buurt Laan van Spartaan in het gebied Bos en Lommer in Amsterdam. Het bedrijf leverde in opdracht van het bouwteam van UBA Bouw en Stalku Geveltechniek aluminium raam- en gevelsystemen voor verschillende appartementen en woningen. Het project bevat een grote diversiteit aan producten uit het vaste assortiment, zoals schuifpuien, vouwwanden en verschillende typen ramen. Daarnaast maakte Aliplast op verzoek van de aannemer eveneens speciale projectprofielen om zo meer stelruimte te kunnen creëren. “Voor dat project hebben wij vier nieuwe profielen ontwikkeld en geëxtrudeerd in een hele korte tijd.”

Door Aliplast al in de ontwerpfase mee te laten denken krijgt een architect of opdrachtgever beter zicht op mogelijkheden die niet gangbaar zijn en waar zeanders niet aan zouden hebbengedacht, zegt Mulders. “Wij willen hen attenderen op mooie oplossingen waardoor ze minder compromissen hoeven te sluiten in wat ze maken. Dat kan van alles zijn. Bijvoorbeeld wintertuinen maken van balkons met een nieuw soort profiel als een opdrachtgever een esthetisch aanpassing wil in het uiterlijk van de gevel”, aldus Mulders.

Snel inspelen op trends

Maar ook nieuwe producten waarmee Aliplast inspeelt op actuele trends zijn nog niet bij alle bouwpartijen even bekend. Zo ontwierp het bedrijf de Max Light aluminium ramen met hun kenmerkende slanke profielen, veel lichtinval en hoogwaardige thermische isolatie om tegemoet te komen aan de groeiende behoefte aan slanke kozijnen. De ramen zijn onder meer toegepast in het al eerder genoemde Amsterdamse project Laan van Spartaan, maar bijvoorbeeld ook in de 35 meter hoge woontoren Westpoint Vlaanderen.

Wij willen architecten of opdrachtgevers attenderen op mooie oplossingen waardoor ze minder compromissen hoeven te sluiten in wat ze maken”

Ook de particulieren die een voorkeur hebben voor een strakke, kubistische villa weten Aliplast te vinden. Onder meer voor dat marktsegment heeft het bedrijf de betrekkelijk nieuwe aluminiumgevelbekleding Deco Wall ontworpen, die zich in de gevel goed laat combineren met baksteen. De gevelbekleding, die ook wordt toegepast bij hoogbouw, is opgebouwd uit een eenvoudig kliksysteem met verticale of horizontale profielen in verschillende designs en kleuren. Nog niet bij elke architect even bekend, ziet Mulders, maar behalve dat het een gebouw een strakke uitstraling geeft, zijn er ook andere redenen om voor aluminium gevelbekleding te kiezen. “Het is onderhoudsarm. Daar komt bij dat bijna al onze producten een cradle-to-cradle certificaat hebben. Het voordeel van aluminium is dat hoe vaak je het ook omsmelt om er iets anders van de te maken, het zijn technische waarde blijft behouden.”

Voor particulieren met een voorkeur voor een strakke, kubistische villa heeft het bedrijf de betrekkelijk nieuwe aluminiumgevelbekleding Deco Wall ontworpen.

Bij de ontwikkeling van nieuwe esthetische oplossingen zoekt Aliplast soms de grenzen op van wat technisch nog mogelijk is. Als antwoord op de wens van architect om grote ramen te kunnen maken ontwikkelde de fabrikant bijvoorbeeld een enorm brandwerend raam van 2 bij 1 meterdat ook geschikt is als draai-kiepraam.Het schuifraam Ultraglide, speciaal voor grote glasoppervlakten, sluit ook aan bij die trend

In België ziet Aliplast dat de inspanning om eerder aan tafel te komen in het ontwerpproces zijn vruchten al begint af te werpen. Nu dat gelukt is gaat het bedrijf de focus wat meer op Nederland leggen om dezelfde te gaan doen. Er zijn onlangs twee Nederlandse technisch projectadviseurs aangetrokken om zich specifiek te gaan richten op de Nederlandse markt. Tony Suijkerbuijk neemt het zuidelijke deel van Nederland voor zijn rekening en Roy Veldman het noordelijke deel.

Dit artikel is gesponsord door Aliplast.