Porsche Museum in Stuttgart door Delugan Meissle Associated Architects

Porsche heeft een nieuwe, bijzondere plek voor zijn persconferenties: bovenop het dak van haar eigen museum. In het gebouw draait het om de scheidslijn tussen het bedrijf en de openbaarheid: om de geënsceneerde overdracht van een auto aan een eindafnemer en om een bedrijfsmuseum als toonkamer van een trotse firma. Nadat Daimler in Stuttgart met zijn Mercedes-Benz Museum het initiatief heeft genomen, volgt Porsche met een bijna net zo spectaculair museum.

In het Weense architectenbureau Delugan Meissle Associated Architects heeft de autobouwer een team gevonden dat temidden van alle overspannen verwachtingen omtrent architectonische spektakels beloofde gedisciplineerd en consequent te werken aan een sluitend, conceptueel en visueel overtuigend gebouw - iets waarin Coop Himmelb(l)au met het BMW-Welt in München grandioos heeft gefaald. Gemakkelijk was het niet om in een industrieel niemandsland, tussen de intensief gebruikte Bundesstrasse en het spoorwegemplacement, een tempel te bouwen die het welvaartsproduct auto naar een hoger cultureel plan moest tillen.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 4, 2009, p66-73.