Japans Paviljoen in Venëtie door Junya Ishigami

Tijdens de Biënnale van Venetië verraste de jonge Japanse architect Junya Ishigami met delicate plantenkassen die met hun fragiele staalconstructies een onwerkelijke wereld opriepen. Door gebouwen op schaal 1:1 te presenteren, daagde hij bezoekers uit om zelf de nieuwe mogelijkheden in de architectuur op het gebied van transparantie te ontdekken, iets waar geen enkele maquette, architectuurtekening of installatie tegenop kan.

In zijn ontwerp voor het paviljoen van Japan nam Junya Ishigami niet het gebouw maar de tuin als uitgangspunt. “Ik wil architectuur maken die op een landschap of decor lijkt. Architectuur is niet alleen van invloed op de omgeving, want omgekeerd maakt de omgeving ook de architectonische ruimte”, aldus Ishigami. Omdat de locatie in het park al een realiteit bevat, ziet Ishigami geen reden er meer realiteit aan toe te voegen. In plaats daarvan benadrukt hij de bestaande atmosfeer van de plek, om zodoende de mogelijkheden van deze situatie uit te breiden naar een niveau dat de huidige grenzen van de architectuur overschrijdt.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 13, 2008, p70-73.