Het totale ontwerp en ontwerpproces vormt een pilot voor het C2C-bouwen. In een brief roemt Michael Braungart, een van de grondleggers van de Cradle to Cradle-filosofie, de manier waarop leerlingen, gemeente en architecten samenwerken om tot een duurzaam geheel te komen.
De vormgeving is afgestemd op didactisch nut die een duurzame bewustwording bij leerlingen stimuleert. Zo zijn installaties deels zichtbaar gelaten, wordt er met spreuken op de atriumbalustrades verwezen naar de duurzame materialisatie en zijn gevels vormgegeven afhankelijk van de oriëntatie. De leerlingen hebben samen met LIAG het gebouw vormgegeven. Zo is de balie in nauwe samenwerking met de leerlingen ontworpen.
Het gebouw is voorbereid om in de toekomst nieuwe technieken toe te passen zodra het rendement het toelaat. Het schoolgebouw is flexibel indeelbaar door onder meer een installatieopzet gerelateerd aan de stramienmaten en flexibele wanden. Hierdoor kan het pand in de toekomst zonder problemen krimpen, groeien of andere functies huisvesten.
Dit CO2-neutrale schoolgebouw zal een voorbeeldproject en ‘proeftuin’ zijn voor het toepassen van duurzame innovaties in scholen, woonwijken, openbare ruimten en op bedrijfsterreinen.