Uitbreiding ROC De Rooi Pannen Eindhoven

Tussen de Kaakstraat en de Europalaan in Eindhoven heeft de MBO en VMBO school De Rooi Pannen meer maat gekregen. Bo.2 architectuur en stedebouw stelde in overleg met de directie en gebruikersgroepen het programma van eisen op, ontwierp en engineerde het gebouw en het omliggende terrein. Bovendien begeleidde zij ook de uitvoering met als uitgangspunt dat het onderwijs geen enkele lesdag mocht missen.

De toenemende groei van de afdelingen Horeca en MTRO (toerisme en recreatie) deed het voormalige gebouw van ROC De Rooi Pannen, uitgebreid in 2005, uit zijn voegen barsten. Bo.2 architectuur en stedebouw brak een gedeelte van het huidige gebouw aan de Kaakstraat af en verving deze voor een vier verdiepingen tellend gebouw. Zo maakte het nieuwe volume gebruik van de fundering van de oude gymzaal.

Aaneenschakeling

De compositie van de gebouwen is gebaseerd op een aaneenschakeling van verschillende identiteiten. De gevels van de volumes hebben ieder een eigen architectonische uitstraling. Het ene volume heeft een donkere bakstenen gevel met verticale diep liggende openingen. Het aangrenzende pand is met een licht bruine baksteen gematerialiseerd en in het platte vlak gedetailleerd.

Aaneenschakeling identiteiten. Fotograaf Arne Olivier

Eén geheel

De nieuwbouw sluit aan op de oude structuur van de school. De leerlingenstromen van de afdelingen MBO Horeca, Toerisme en Recreatie en VMBO blijven gescheiden. Beide ROC opleidingen hebben een aula in het atrium van het bestaande gebouw. In de nieuwe uitbreiding is een tweede ontmoetingspunt hieraan toegevoegd: het Open Leer Centrum. Deze ruimte grenst aan een open patio. Samen met het interieurontwerp ontstaat er een evenwichtig geheel, waarin iedere afdeling zijn eigen identiteit behoudt.

In de praktijk

Ter plaatse van de keuken op de begane grond en de patisserie op de eerste verdieping is het strakke verticale ritme in de gevel doorbroken met grote glazen puien. Deze bieden vanuit de Europalaan een zicht op de activiteiten van de studenten die achter de gevel plaatsvinden. Niet alleen op die plaatsen richt het onderwijs zich naar de omgeving. Ook een lobby, restaurant met keuken en winkel bieden de mogelijkheid voor de leerlingen hun vaardigheden in praktijk te brengen. Het kenmerkende praktijkonderwijs krijgt zo in het nieuwe gebouw een prominente plaats.