De gevels van het gebouw zijn symmetrisch opgebouwd. In de gevels is het concept van een centrale as met grote ruimten, geflankeerd door twee lesvleugels duidelijk afleesbaar. Gekozen is , in de traditie de klassieke architectuur, voor een zekere monumentaliteit in de uitdrukking van het gebouw. De twee kopgevels die de lesvleugels beeindigen geven het gebouw grandeur en laten geen twijfel bestaan over de positie van de entree. De drie kruizen die de centrale as in de voorgevel markeren verwijzen naar de stad Breda, maar ook naar de drie-eenheid in de klassieke architectuurtheorie van Vitruvius zijnde Firmitas (stevigheid), Venustas (schoonheid) en Commoditas (functie). Het materiaalgebruik is afgestemd op de omgeving. Er wordt baksteen toegepast met veel aandacht voor plasticiteit en detaillering. Hierdoor krijgt het relatief grote gebouw een menselijke maat en een grote mate van ‘aaibaarheid’. De lichte kleur van de bakstenen versterkt in belangrijke mate dit gevoel en de plasticiteit (schaduwwerking) wordt door toepassing van een lichte baksteen sterker ervaren.