Thuisvesting Wonen Limburg

Woningcorporatie Wonen Limburg wilde een 'thuisvestingsconcept' voor het nieuwe hoofdkantoor en zes buurtwinkels in de regio. Studiomfd creëerde een ruimtelijke, functionele indeling op basis van een woonhuis. Een leefkeuken om in te eten en te praten met elkaar. Een woonkamer voor ontmoetingen en ontspannen werken. Een studeerkamer voor werkactiviteiten in alle rust.

De ruimtelijke indeling is het resultaat van onze interpretatie van het Nieuwe Werken. Waar in Amerika het Nieuwe Werken met name uit grote multifunctionele ruimtes voor iedereen bestaat, wilden wij de Wonen Limburg-medewerkers liever zelf de mogelijkheid bieden een eigen plek te zoeken. Net zoals thuis. De gefragmenteerde indeling vraagt derhalve de ‘bewoners’ van het kantoor om een actieve instelling. Waar ga ik zitten? Welke ruimte vind ik het meest geschikt voor mijn taken van vandaag?

Overal in het gebouw getuigen elementen van een zowel functionele als esthetische wijze van out of the box-denken. In de woonkamer staan op ouderwetse treinstoelen geïnspireerde praatbanken, voor een gesprek zonder bijgeluiden. De ‘homo ludens’ krijgt de ruimte in de speelkamer, met meubilair van verschillende schaalgroottes. Veel meubilair is multifunctioneel. Zo kan men in de ‘belkasten’ rustig telefoneren maar evengoed een tekst uitwerken. De eettafels hebben dankzij aansluitingen voor laptops behalve een lunch- ook een werkfunctie. In het auditorium staan verschuifbare banken, opdat deze ruimte voor diverse doeleinden te gebruiken is.

Doe mee aan het speciale marktonderzoek (PROVADA) en ontvang gratis de onderzoeksresultaten. Het thema voor dit onderzoek is: Bruggen bouwen - Hoe overbrugt de vastgoedsector de kloof tussen ambitie en realiteit.