Architectuur is een culturele kwestie van belang
Het Holocaustmuseum en de Hollandse Schouwburg in Amsterdam door Office Winhow. Beeld links en midden Stefan Müller, rechts Max Hart Nibbrig

Architectuur is een culturele kwestie van belang

In maart gingen dan eindelijk de deuren open van het nieuwe Holocaust museum in Amsterdam. Een transformatie waar ik al een tijd naar uitkeek, vanwege de belangrijke en beladen plek in de stad die het verdient om in de spotlight te staan. Ik had de eer om - voor de perstour uit - een rondleiding te krijgen van Uri Gilad en Inez Tan, beide projectarchitect bij Office Winhov, en Boaz Bar Adon, interieurarchitect bij Opera Amsterdam.

Office Winhov werkte ruim vijf jaar aan het museum waar het verhaal centraal staat van de verschrikkelijke genocide tijden de Tweede Wereldoorlog. Het opende zijn deuren, terwijl er tegelijkertijd een verschrikkelijke oorlog in Gaza gaande was, en helaas nog steeds is, die steeds onmenselijker vormen aanneemt. De opening was daarom gespannen, mede door de aanwezigheid van Herzog, de president van Israel.

In de nieuwe aflevering van de podcast Over Architectuur gesproken die morgen uitkomt, vertelt Inez Tan hoe ze die dag heeft beleefd en hoe het was om aan dit ontwerp te werken. Na afloop van de opname praatte we nog even door over het belang van de culturele waarde in de architectuur. Hoe moeilijk die waarde is te definiëren, laat staan te vatten in een excel sheet.

Dat de culturele waarde van architectuur niet in geld is uit te drukken is ook duidelijk in de discussie rond de sloop van het Ministerie van Sociale Zaken. Op mijn brandbrief tegen de sloop van dit schoolvoorbeeld van Nederlands Structuralisme kreeg ik 550 reacties van vakgenoten. De brief ligt nu bij de Tweede Kamer en ik hoop dat zij deze culturele kwestie net zo serieus neemt als alle ondertekenaars.

Lees alle must reads van maart!

Groet!
Floortje

Floortje Keijzer

Floortje Keijzer

Vakredacteur architectuur

Floortje Keijzer is vakredacteur architectuur. Ze is architect en architectuurhistoricus en werkte onder meer voor OMA, Studio JVM en als zelfstandig architect in Amsterdam. Binnen de Architect richt ze zich op voorbeeldstellende projecten maar ook op bredere thema's zoals de aanbestedingscultuur en het werkklimaat binnen architectenbureaus.
Ideeën, vragen of opmerkingen? mail naar floortjekeijzer@vmnmedia.nl

Beeld Maxim de Gilder

Architectuur als culturele daad: de bouwkunst tussen politiek verheffingsideaal en neoliberale marktwaarde

Het Nederlandse architectuurbeleid werd eind jaren tachtig opgetuigd als uiting van de politieke wil om mensen in aanraking met cultuur te brengen. Voor het eerst kwam er een samenhangend beleid op rijksniveau, waarin het bouwbeleid samenging met het cultuurbeleid. Maar inmiddels is dit architectuurbeleid alweer gesloopt en haar 'culturele waarde' volledig afhankelijk geworden van de markt.

Beeld Vincent Huibers

De culturele waarde van architectuur ligt in het alledaagse

Sommige architectuurtheoretici en -historici maken een onderscheid tussen 'bouwen' en 'architectuur'. In dit essay reflecteert Hans Teerds in drie 'denkstappen' op dit onderscheid, om daarmee iets van de culturele waarde van architectuur te kunnen definiëren. Want: waarom ons druk maken over architectuur, als we een woning ook - en veel goedkoper - uit een catalogus kunnen bestellen?

Wivina Demeester. Beeld Laïs van Gestel

Wivina Demeester: 'Ik geloof dat als de omgeving goed gemaakt is, wie dan ook er zorg voor draagt'

Als Vlaams minister van Financiën en Gebouwen creëerde Wivina Demeester de Vlaams Bouwmeester. Als initiatiefneemster van Monnikenheide, een verblijfscentrum voor mensen met een beperking in Zoersel, droeg ze met ze talloze bouwprojecten bij aan de Vlaamse architectuurcultuur. 'De woontypologieën evolueerden, maar de basis van het concept, het evenwicht tussen het private en het collectieve en de nadruk op geborgenheid, die bleef overeind.'