Pieter Bedaux: 'Het was een bewogen tijd met soms heimwee, maar ik ben vooral blij met de herwonnen vrijheid'
Pieter Bedaux. Beeld Mel Boas

Pieter Bedaux: 'Het was een bewogen tijd met soms heimwee, maar ik ben vooral blij met de herwonnen vrijheid'

Twee jaar geleden splitste Pieter Bedaux zich af van het familiebedrijf Bedaux de Brouwer in Tilburg. Hij zocht een nieuwe plek om zich te vestigen en koos voor Antwerpen. 'Ik had behoefte om naar een nieuwe stad te gaan en werd aangetrokken door het architectuurklimaat in België.' Bedaux is te gast in de eerste aflevering van de podcastserie 'Over architectuur gesproken'. Samen met hoofdredacteur Merel Pit vraag ik hem naar die nieuwe stap en het werk dat hij de afgelopen twee jaar heeft gemaakt.

Bedaux keek met belangstelling naar andere Nederlandse architectenbureaus die in Antwerpen werken. ‘Ik heb altijd al een voorliefde voor België gehad. En ik miste avontuur, ik wilde iets nieuws doen.’ Hij vertelt dat het werken in België betekende dat hij terug naar de basis van het vak moest. Dat je daar als architect zelf kan bepalen hoe het gebouw in elkaar zit, en met welke materialen. ‘Je bent verantwoordelijk voor het geheel en je kan het ontwerp echt naar je toe trekken.’

Ik vond het heel bevrijdend om een keer een wat minder gepolijst project te ontwerpen”

Terug naar de basis is ook het kenmerk van het ontwerp waar hij de afgelopen twee jaar aan werkte: een schildersatelier van een bekende cartoonist. Het atelier staat bovenop het woonhuis van de kunstenaar die hem vroeg om een ruimte te ontwerpen zonder opsmuk. ‘Ik vond het heel bevrijdend om een keer een wat minder gepolijst project te ontwerpen.’ Hij omschrijft de jaren dat hij werkte aan dit atelier als een eenzame tijd. ‘Maar ik denk ook dat het nodig was, en ik kijk er nu naar uit om weer meer samen te werken.’

Beeld Mel Boas
Beeld Mel Boas

Die kans kreeg hij in Antwerpen toen hij samen met Studio Nauta mee mocht doen aan een competitie voor een kinderdagverblijf en een bibliotheek. ‘Daar gingen we blind voor, ik vond het een fantastische opgave,’ zegt Bedaux. Ze wonnen ze de prijsvraag en gaan een team vormen onder de naam Nauta Bedaux. Maar hij benadrukt dat het een partnerschap op projectbasis is. ’Ik merk wel dat het leuk is om dit avontuur samen te doen. En wie weet waar het eindigt.’

Luister de podcast Over architectuur gesproken met Pieter Bedaux.

Floortje Keijzer

Floortje Keijzer

Vakredacteur

Floortje Keijzer is vakredacteur architectuur. Ze is architect en architectuurhistoricus en werkte onder meer voor OMA, Studio JVM en als zelfstandig architect in Amsterdam. Binnen de Architect richt ze zich op voorbeeldstellende projecten maar ook op bredere thema's zoals de aanbestedingscultuur en het werkklimaat binnen architectenbureaus.
Ideeën, vragen of opmerkingen? mail naar floortjekeijzer@vmnmedia.nl

Inez Tan. Beeld Hanna Veltman

Inez Tan: 'Bij transformatieprocessen wil ik betrokken zijn van...

'Ik werd aangetrokken door de contextuele aanpak van Office Winhov,' zegt Inez Tan. Ze studeerde in Delft en in Tokio en werkt sinds 2016 bij Office Winhov. De afgelopen vijf jaar was ze projectarchitect van het onlangs opgeleverde Holocaustmuseum in Amsterdam. In een nieuwe aflevering van de podcastserie 'Over Architectuur Gesproken' vertelt Tan hoe ze aan het museum heeft gewerkt en hoe ze de dag van de opening heeft beleefd.

Nima Morkoç. Beeld Hanna Veltman

Nima Morkoç: 'We werken ons als branche steeds dieper in een...

Drie jaar na zijn afstuderen richtte Nima Morkoç HA-HA Design & Development op. Hoewel hoofdzakelijk een architectenbureau, ziet Morkoç een grote meerwaarde in het nastreven van een ontwikkelaarsrol. 'Ik raad het elke architect aan. Er is altijd wel een onrendabel project dat je kunt oppakken', zegt hij in een nieuwe aflevering van de podcast 'Over Architectuur Gesproken'.

Merel Pit en Tracy Metz tijdens een podcastopname van 'Merel en Tracy praten door'. Beeld Amy van Leiden

Podcast 'Merel en Tracy praten door' stopt

Hoofdredacteur Merel Pit en journalist Tracy Metz stoppen met hun podcast 'Merel en Tracy praten door'. Meer dan twee jaar lang zaten ze naast elkaar en ondervroegen ze architecten, stedenbouwkundigen en andere ontwerpers, maar ook beleidsmakers en opdrachtgevers over allerlei onderwerpen, zoals gastvrije architectuur, biobased bouwen en de werkende stad. In totaal namen ze 31 afleveringen op, ondervroegen ze 62 gasten en is de podcast meer dan 12.000 keer gedownload. 'Ik was heel blij dat ik als podcastgroentje zo'n bak van ervaring naast me had zitten', aldus Pit.

Herman Hertzberger praat door met Merel & Tracy. Beeld Amy van Leiden

Herman Hertzberger beschermt zijn kinderen: 'Sloop is moord!'

'Geld, geld, geld, en je zult mij het woord "geld" nog wel vaker horen uitspreken vanochtend.' Volgens Herman Hertzberger komen de economische belangen van tegenwoordig de architectonische kwaliteiten niet ten goede. Iedere vierkante meter telt, zo ook die van bestaande gebouwen. In de podcastreeks 'Merel en Tracy praten door' over (ge)bouwen met geschiedenis hanteert Hertzberger een conserverend standpunt: 'Je moet geen gebouwen weggooien, je moet alles bewaren'.