Haussmann-erfgoed getransformeerd naar flagshipstore in Parijs - MVRDV

Het negentiende-eeuwse gebouw onderging een subtiele renovatie waarbij de klassieke Haussmann-elementen behouden bleven. Binnen zijn zoveel mogelijk bestaande barrières weggehaald. Opvallendste ingreep is het toevoegen van een glazen vloer op de begane grond; doordat deze semi-transparant is, ontstaat een spel met onthulling en verhulling die uitstekend past bij het lingeriemerk.

Etam Paris. Beeld Ossip van Duivenbode
De Etam-winkel bevindt zich in een hoekpand aan Boulevard Haussmann, direct tegenover het populaire warenhuis Galeries Lafayette

MVRDV kiest voor onthullende en tegelijk intieme makeover van Haussmann-erfgoed

Toelichting door MVRDV - De winkel van het Franse merk - niet te verwarren met het Nederlandse Miss Etam - bevindt zich in een hoekpand aan Boulevard Haussmann, direct tegenover het populaire warenhuis Galeries Lafayette. MVRDV benutte de oorspronkelijke wigvormige plattegrond van het gebouw optimaal. De gevel werd ‘gestript’, waarbij alle niet-historische elementen zijn verwijderd. Hierdoor kreeg de klassieke uitstraling van het pand extra nadruk. Dankzij de grote etalages aan weerszijden van het pand, baadt de winkel in daglicht.

Etam Paris. Beeld Ossip van Duivenbode
Een historische muur werd getransformeerd in een vijf ton wegende draaideur, om het open karakter van het ontwerp te behouden

Interieur teruggebracht tot essentie

Niet alleen de gevel, maar ook het interieur werd tot zijn essentie teruggebracht: de meeste binnenmuren werden verwijderd, hetzelfde geldt voor een deel van de entresolvloer. Op de begane grond is een glazen vloer toegevoegd. Hierdoor dringt het licht moeiteloos door tot in het souterrain en wordt de winkelervaring verrijkt; bezoekers kunnen de lingerie zowel van boven als van onderen bekijken. De vloer is behandeld met een speciale folie om ‘inkijk’ en duizeligheid te voorkomen voor wie recht naar boven of naar onderen kijkt.

Etam Paris. Beeld Ossip van Duivenbode
De glazen vloer is behandeld met een speciale folie om 'inkijk' en duizeligheid te voorkomen als mensen direct naar boven of onderen kijken

De grote centrale trap die toegang biedt tot het souterrain is bekleed met lichtgekleurd hout. De pavé en bois debout -straten uit het Parijs van de negentiende eeuw vormde hiervoor een belangrijke inspiratiebron. Het hout en het vloerpatroon keren terug in de vloer van het souterrain én in de antislip-strips op de glazen vloer, waardoor de vloeren duidelijk met elkaar zijn verbonden.

Etam Paris. Beeld Ossip van Duivenbode
De brede trap die leidt naar het souterrain, is afgewerkt met een speciale houtsoort, geïnspireerd op de pavé en bois debout-straten uit het Parijs van de negentiende eeuw

Schoonheid Haussmann-gebouw subtiel ontrafeld

‘Het subtiel ontrafelen van schoonheid is iets wat we kunnen leren van de wereld van lingerie. Door toevoeging van de glazen vloer wisten we een delicate balans te creëren tussen transparantie en privacy, tussen intimiteit en afstand. Zowel de schoonheid van de lingerie als die van het Haussmann-gebouw wordt op subtiele wijze zichtbaar gemaakt,' zegt Winy Maas, mede-oprichter van MVRDV. 'In onze interieurontwerpen voor winkels proberen we vaak onverwachte materiaalcombinaties uit en spelen we met verschillende soorten transparantie. Bij de Etam-flagshipstore hebben we deze aanpak voor het eerst toegepast op een gebouw waarvan de bestaande structuur zoveel mogelijk behouden moest blijven.'

Etam Paris. Beeld Ossip van Duivenbode
Het klassieke pand werd gestript tot zijn essentie. Grote etalages aan weerszijden zorgen ervoor dat de winkel baadt in licht

‘We kozen voor MVRDV en architect Winy Maas vanwege de creatieve kracht en de uitzonderlijke concepten die zowel ongebruikelijk als innovatief zijn – maar altijd met respect voor architectonisch erfgoed,’ zegt Laurent Milchior, CEO van de Etam Group. ‘Winy Maas was in staat om de ruimte opnieuw vorm te geven met een sterk basisconcept: in het ontwerp worden de spectaculaire volumes en vormen van Haussmann blootgelegd, en tegelijk is sprake van een eigentijdse visie op een winkel voor de volgende generatie. Het resultaat is spectaculair: een spel van transparantie, een mix van mooie materialen en technische hoogstandjes, de unieke glazen vloer is daarvan een goed voorbeeld.’
Etam Paris. Beeld Ossip van Duivenbode

Modernisering en tegelijk behoud historisch element

Tijdens de renovatie van het interieur is een deel van een originele muur blootgelegd. Hoewel er geen twijfel over bestond dat dit historische element behouden moest blijven, vormde het tegelijk een obstakel voor een echt open ruimte dat het uitgangspunt was van het ontwerp. Geïnspireerd door het werk van de Amerikaanse kunstenaar Gordon Matta-Clark, vormde MVRDV’s ontwerpteam samen met steenexperts het muurelement om tot een vijf ton wegende deuropening. De openheid van de winkel bleef hiermee behouden, terwijl het nog steeds mogelijk is de historische deur terug te draaien en er zo weer een muur van te maken.

Etam Paris. Beeld Ossip van Duivenbode
MVRDV transformeerde Haussmann-gebouw tot flagshipstore door het weghalen van barrières en het toevoegen van een glazen vloer

Deze ingreep is een mooi voorbeeld van de combinatie van modernisering en behoud die MVRDV in al zijn ontwerpen nastreeft. Het verlengen van de gebruiksduur van een gebouw door renovatie is een belangrijke duurzaamheidsstrategie voor het bureau; het scheelt niet alleen in uitstoot en gebruik van bouwmaterialen, maar zorgt ook voor culturele continuïteit, waarbij gedurfde, weloverwogen aanpassingen een gebouw opnieuw kunnen klaarmaken voor de eisen van de tijd.
Etam Paris. Beeld Ossip van Duivenbode

Decor zinderende show

De nieuwe flagshipstore vormde tijdens de Paris Fashion Week al het decor voor een zinderende show, waarbij de glazen vloer in de winkel en de aangrenzende trottoirs dienst deden als catwalk. De gevel van het Haussmann-gebouw bood hiervoor het perfecte klassiek-romantische decor.

Beelden Ossip van Duivenbode

De winkel is het perfecte decor voor een modeshow, zo bleek al tijdens de Paris Fashion Week toen de glazen vloer en de troittors dienst deden als catwalk. Beeld BESTIMAGE
De winkel is het perfecte decor voor een modeshow, zo bleek al tijdens de Paris Fashion Week toen de glazen vloer en de troittors dienst deden als catwalk. Beeld BESTIMAGE

Lees terug