Flagshipstore Bulgari in Kuala Lumpur - MVRDV

MVRDV heeft een even experimentele als gewaagde gevel voor de flagshipstore van Bulgari in Kuala Lumpur, Maleisië. Dankzij innovatief gebruik van beton en kunsthars heeft de façade een marmeren uitstraling gekregen die nauw aansluit bij de tijdloze schoonheid van het Italiaanse luxemerk. De asymmetrische gevel is de eerste in een reeks die MVRDV voor de internationale Bulgari-winkels zal ontwerpen.

toelichting door MVRDV

In het hart van de bruisende Bukit Bintang-wijk in Kuala Lumpur, omringd door andere luxemerken, bevindt zich de flagshipstore van Bulgari. Deze heeft onlangs een ingrijpende renovatie ondergaan. MVRDV tekende voor de opvallende en technisch innovatieve gevel. Bij het ontwerp vormde de oorspronkelijke winkel met zijn kenmerkende marmeren façade aan de Via Condotti in Rome het uitgangspunt.

‘Al meer dan een eeuw staat Bulgari voor creativiteit en glamour, geïnspireerd op de tijdloze schoonheid van Romeinse kunst. Experiment en uitbundigheid vormden de belangrijkste ingrediënten voor het ontwerp,’ zegt Jacob van Rijs, mede-oprichter van MVRDV. ‘Met deze innovatieve gevel benadrukken we de historische wortels van Bulgari. Daarbij kijken we niet alleen naar het verleden, maar ook naar de toekomst.’

Flagshipstore Bulgari in Kuala Lumpur door MVRDV, foto Daria Scagliola, bewerking Stijn Brakkee
Flagshipstore Bulgari in Kuala Lumpur door MVRDV, foto Daria Scagliola, bewerking Stijn Brakkee

Het marmer van de corniches van de Via Condotti-winkel van Bulgari is op subtiele wijze nagebootst. De gevel bestaat uit beton en glas, het glas tussen de bronzen kozijnen heeft een amberkleur die vervaagt naar boven toe. Bijzondere elementen zijn de goudkleurige ‘aderen’ van kunsthars. Dankzij de lichtval heeft de flagshipstore avonds een totaal andere en meer theatrale uitstraling dan overdag. Met deze eigentijdse ‘marmeren’ gevel sluit MVRDV nauw aan bij de identiteit en stijl van het Italiaanse luxemerk.

Met meerdere locaties in het vooruitzicht ontwikkelde MVRDV voor Bulgari een catalogus voor mogelijke winkelgevels waarmee het Italiaanse merk zich per locatie verschillend kan presenteren, van sober tot opvallend. Met kwalitatief hoogwaardige materialen als natuursteen, getint glas, koper en goud als basis, zijn vele combinaties mogelijk. De catalogus maakt het merk herkenbaar en tegelijk zal elke façade uniek zijn en passen bij de omgeving. Door het ontwikkelen van deze serie gevels, op elke locatie vernieuwend en toch herkenbaar, draagt MVRDV bij aan een nog betere zichtbaarheid van Bulgari wereldwijd.

De gevel voor de flagshipstore is ontwikkeld in samenwerking met verschillende partners waaronder een onderzoeksteam van de TU Delft en het uitvoeringsteam van de Italiaanse firma Tensoforma.