Schoenenwinkel Marrel in Brecht door PUUR interieurarchitecten

Hoe maak je een interieurontwerp voor een schoenenwinkel die allerlei verschillende doelgroepen wil bedienen? Chique dames lopen nu eenmaal geen winkel binnen die lijkt vormgegeven voor trendy jongeren. PUUR interieurarchitecten bedacht voor schoenenwinkel Marrel in het Belgische Brecht een plattegrond waarin 5 zones met een specifieke uitstraling achter elkaar zijn geschakeld.

Het ontwerp ontstond door het programma van eisen tot in de details te analyseren. Het pve vroeg om de herinrichting van de bestaande winkel die een brede doelgroep bediende: heren, dames, jongeren en kinderen. Het assortiment bestaat uit verschillende types schoeisel, van trendy, klassiek en casual tot chique, comfortabel en sportief. Tapijt had de voorkeur, omdat de zolen van de schoenen bij het passen dan onbeschadigd blijven.

PUUR interieurarchitecten onderscheidde hierin vijf producten: tassen, modieuze schoenen, schoenen voor jongeren, comfortabele schoenen en kinderschoenen. Na overleg met de opdrachtgever was duidelijk dat deze vijf onderdelen het beste individueel naar voren zouden komen. Door de plattegrond van het bestaande gebouw aan te passen aan dit diagram van producten, zag projectarchitect Jan Geysen verschillende zones opdoemen. De rechthoekige vorm van de ruimte en de mogelijkheid tot aanpassen van het magazijn, maakte de mogelijkheid tot zonering nog sterker.

Elke doelgroep zijn eigen zone

Zo ontstond het concept van 5 winkels onder één dak, met elk hun doelgroep. Om dit te versterken, is gezocht naar duidelijke herkenningspunten en het creëren van een referentiekader per doelgroep. Zo kon ook het tunneleffect van de diepe ruimte worden gebroken, door de bezoeker vijf achter elkaar gezette interieurs in een keer te laten zien.
De enorme hoeveelheid schoenen die moesten worden uitgestald in de winkel, zorgde ervoor dat de zonering het meest zichtbaar kon zijn in de vloeren, plafonds en het bovenste gedeelte van de wanden, waar geen schoenen meer worden gepresenteerd.

De eerste zone is voor tassen en de kassabalie. De grafische vormgeving hiervan is geïnspireerd op lederwaren, waardoor vloer, wanden en plafond van uitvergroot leer met stiknaden zijn voorzien. De modieuze schoenen voor volwassenen volgen, die zijn neergezet in een sfeer van New York by Night en Sex and the City. Daarna volgt een ruige en onafgewerkte ruimte waar de schoenen voor jongeren staan. Het comfortabele schoeisel staat in een salon, met bloem en guirlandemotieven op bruine en beige kleuren. De laatste zone is die van de kinderschoenen, met frisse kleuren en een wit plafond met wolkenarmaturen.