De Nieuwe Bibliotheek in Almere door Concrete

Door de bibliotheek in te richten als kenniswinkel, beantwoorden de ontwerpers aan de wens van de opdrachtgever om meer boeken uit te lenen en meer bezoekers te trekken. Bovendien wordt de bibliotheek zo een aangename verblijfplaats.

Het programma bestaat uit 5000 meter aan boekenplanken met bijbehorende voorzieningen, balies, leescafé, internetruimtes, studieruimtes en een multimedia-afdeling.

Kenniswinkel

Naast het faciliteren van ontmoetingen en het aanbieden van op de jeugd gerichte faciliteiten, wil De Nieuwe Bibliotheek ook een prettige en hoogwaardige kenniswinkel zijn voor de beter bedeelden. Dit winkelconcept is door de bibliotheek geadopteerd om meer bezoekers te trekken en meer boeken uit te lenen.

Voor concept en uitvoering is Concrete gevraagd. Het bureau maakte een analyse van de ruimtelijke indeling van een traditionele bibliotheek en van verschillende warenhuizen. Daaruit ontstond een mix tussen de routing van Ikea, die de bezoeker langs alle producten leidt door middel van een dwingende route, en de vrije route door de gezellige ‘kamers’ van het Londense Harrods.

Doelgericht of avontuurlijk

Bezoekers kunnen zich op twee manieren door De Nieuwe Bibliotheek bewegen: in een rechte lijn of in een slingerende beweging. Zo bedient de bibliotheek twee groepen: de 'run shoppers', die recht op hun doel afgaan, naast de 'fun shoppers', die willen dwalen en zich laten verrassen. Je kunt ook de routing volgen die architecten Meyer en van Schooten in het gebouw hebben aangebracht, die langs de glazen gevel voert met uitzicht op de stad.

In tegenstelling tot de start van het ontwerp in 2004 is het adopteren van een modern retailconcept door een bibliotheek niet meer revolutionair. Onderscheidend is de manier waarop Concrete het winkelconcept heeft uitgevoerd.

Lees het volledige artikel in de Architect interieur november 2010.