V&D nam onlangs haar intrek in het nieuwe Service Center annex hoofdkantoor in Amsterdam Zuid-Oost. In het door HOK architects ontworpen Whitepointgebouw zijn onder meer de directie, de inkooporganisatie, het bouwbureau en de merchandise-afdelingen gevestigd.
Divers programma
Terwijl de kleurstelling werd beperkt tot de huisstijlkleuren, was het programma interessant en divers. Behalve de wens van de V&D om ontmoeting tot een centraal thema te maken, vroegen ook de verschillende werkprocessen (inkoop en marketing) om een projectspecifieke invulling van de kantoorvloeren.
Naast proefwinkels en interne etalages zijn er elementen ontworpen waar nieuwe collecties bij de werkplekken kunnen worden samengesteld. Bij de afdeling wonen stelt dit hele andere eisen dan bijvoorbeeld bij de kindermode. Toch wist C4ID alles vanuit één concept te ontwerpen, waarbij flexibel gebruik optimaal is uitgewerkt.
Facilitaire modules
De werkvloeren zijn ingericht met zogenaamde facilitaire modules waarin naar keuze kledingrekken, schappen, moodboardvakken, tijdschriftenschappen en kasten kunnen worden ‘geplugd’.
Qua ontmoeting is er eveneens een ruime keuze: een La Place op de begane grond, een atrium met lounge fauteuils, een bar, diverse spreekruimten, een persruimte, een flexmeeting ruimte, een loggia (interne tuinkamer) en per kantoorverdieping twee informele ontmoetingsruimten.
Visual merchandising
Deze hoeveelheid aan functies wordt aangevuld met diverse vormen van visual merchandising. Bij de entree, in het atrium en op de overlopen van de trappenhuizen. Overal komen nieuwe producten aan bod.
Bovendien nam VD een duik in het verleden. Uit de archieven zijn foto’s en documenten opgedoken van de prachtige gebouwen uit het begin van de vorige eeuw, de grafische vormgeving die door de jaren heen de huisstijl van het warenhuis heeft bepaald, de werkvloeren van de naaiateliers en oude vormen van transport. Deze komen terug in de collectie foto’s, die nu de wanden van het hoofdkantoor sieren.