Rustige hoven achter een woonwand
Het architectenbureau MASSA heeft aan de Beetsstraat een serie hoven ontworpen, die een rustige autovrije leefomgeving bieden met een semipubliek karakter. Deze ruimten worden afgeschermd van de spoorzone door een lange vierlaags woonwand op een half verdiepte parkeergarage. Daarmee is de parkeerdruk en de geluidsbelasting in één gebaar opgelost.
Grote poorten
Grote poorten in de 300 meter lange wand leiden naar de achterliggende hoven. Ze zijn geflankeerd aan de Hildebrandstraat door hoge glazen trappenhuizen. Aan deze zijde tonen de poorten voornaam en breed, maar aan de hofzijde is de intiemere schaal van belang. Met een uitgeschoven losse bouwsteen van acht woningen is de overgang van stapelbouw naar laagbouw vanzelfsprekend neergezet.
Woningen en appartementen
De woningen op de plint in de appartementenblokken hebben hun eigen voordeur en staan daarmee minder anoniem in de stad. Deze woningen hebben ook een tuin aan de luwe zijde, de woningen erboven zijn echter andersom georiënteerd: hier ligt de entree aan de achterzijde en kijk je vanuit de woonkamer uit over de groene spoordijk.
De hoven hebben een openbaar en privaat karakter
Voor de architecten van MASSA was de juiste verhouding tussen het openbare en het private karakter van de hof van belang. Ze willen een grote betrokkenheid van de bewoners bereiken door de detaillering van het maaiveld en een groene sfeer met onder andere plantenbakken. De bewoners mogen tevens een deel van de straat toe-eigenen.
Het openbare karakter van de hoven is versterkt door een doorgaande route. De hoven lopen daardoor niet dood, maar verbinden de ondergrondse parkeergarage met de woningen.
Lage EPC waarde en comfort
Naast een duurzame materialisering is de wijk voorzien van een collectieve aard- en zonnewarmte installatie. De installaties beden een zeer lage EPC waarde van 0,6, maar ook een ongekend comfort. In de zomer worden de woningen gekoeld door de vloer 'verwarming' zonder dat het energie kost.