Urbanian Pavilion, World Expo Shanghai 2010

Op 1 mei 2010 opende op de World Expo Shanghai het Urbanian Pavilion, één van de vijf grote Chinese themapaviljoens op de Wereld Expo 2010. Kossmann.dejong heeft hier ruim twee jaar aan gewerkt. Bijna 6 miljoen mensen hebben het themapaviljoen bezocht.

Het paviljoen richt zich op het thema ‘Urban Population’ en de kwaliteit van leven in de stad. Op dit moment is de helft van de wereld stadsbewoner. In 2050 zal dit percentage naar verwachting gegroeid zijn tot 75%.

Het paviljoen

In het ‘Urbanian Pavilion’ worden zes families, afkomstig uit zes verschillende steden in de wereld, gevolgd en vergeleken in hun zoektocht naar geluk. De diversiteit van aanbod en de diversiteit aan mogelijke keuzes maken de stad daarbij zo attractief voor de meeste van ons. Het paviljoen belicht de belangrijkste thema’s die de kwaliteit van het stadse leven bepalen: een gezonde en veilige leef- en woonomgeving, genoeg en bevredigend werk, goede leermogelijkheden, kwalitatief hoogwaardige medische zorg en een rijk sociaal netwerk.

Een reis door een stad van "as found" objecten

In deze indrukwekkende ruimte maakt de bezoeker een reis door een theatraal ontworpen, monumentale stad, gemaakt van “as found” objecten. Plastic kratjes vormen zich tot een grote “Residential Area” van wolkenkrabbers, lege verfblikken maken een imposante wand van een gashouder en kantoormeubilair vormt zich tot een kantoorkolos. Met verhuisdozen is een “skyline” gesuggereerd en zijn er nog veel meer bijzondere interpretaties van het gebruik van alledaagse materialen. Tijdens zijn 45 minuten durende verblijf in de tentoonstelling zal de bezoeker deze stad nooit op dezelfde manier ervaren.

Door het samenspel van licht en geluid krijgt de bezoeker telkens nieuwe doorzichten en inzichten

De stadswandeling

De bezoeker komt tijdens deze ‘stadswandeling’ in vijf verschillende multimediaal vormgegeven subpaviljoens terecht die ieder een belangrijk aspect van het leven in een grote stad presenteren. In deze subpaviljoens: Wonen (HOME), Werken (WORK), Communiceren (CONNECTED), Leren (LEARN) en Gezondheid (HEALTH), worden onze families met elkaar vergeleken. De bezoeker kan tijdens zijn bezoek zelf een mening vormen over de ondertitel van deze World Expo: “Better City, Better Life “