Reconversie station Antwerpen Centraal door Eurostation

Antwerpen Centraal was jarenlang een kopstation waarin treinen moesten keren. Toen daar recent dankzij een 3,8 kilometer lange spoortunnel een einde aan kwam, rees de vraag naar de nieuwe architectuur van het centraal station. Voor de architecten van Eurostation onder leiding van Jacques Voncke is de infrastructuur met haar poreuze karakteristieken een waar ‘objet trouvé’. Het inbrengen van zowel dag- als kunstlicht versterkt de zeggingskracht van de ingrepen.

Projectgegevens

  • Opdrachtgever

    Infrabel, Brussel en NMBS-Holding, Brussel

  • Projectarchitect(en)

    Jacques Voncke

  • Oplevering

    01-01-2008

  • Programma

    uitbreiden bestaand station naar een ondergrondse noord-zuid spoorverbinding onder Antwerpen

  • Plaats

    Antwerpen

  • Adviseur installaties

    Eurostation, Brussel

  • Adviseur akoestiek

    Daïdalos, Leuven

  • Interieurarchitect

    Eurostation, Brussel

  • Landschapsarchitect

    Jordi Farrando, Barcelona (E) (aanleg Astridplein)

  • Bouwmanagement

    Eurostation, Brussel

  • Bruto vloeroppervlakte (m2)

    Bruto vloeroppervlakte 95.000 m² / Bruto inhoud 800.800 m³

  • Voorlopig ontwerp

    01-06-1996

  • Definitief ontwerp

    01-01-2001

  • Aanvang bouw

    01-12-2007

  • Bouwsom inclusief installaties (€)

    Bouwsom incl installaties € 400.382.000 excl btw

  • Bouwsom exclusief installaties (€)

    Bouwsom excl installaties € 312.280.000 excl btw