BMW Welt in München door Coop Himmelb(l)au

Het is een project van uitersten, de nieuwe BMW Welt in München die zich uitstrekt over een oppervlakte van bijna 16.000 vierkante meter en dat een bruto volume heeft van 470.000 kubieke meter. Het ontwerp van Coop Himmelb(l)au dat als geen ander lichtheid en transparantie uitstraalt, won in januari 2001 de prijsvraag die was uitgeschreven door de autofabrikant. Wolf D. Prix beschreef zijn voorstel als een 'wolk' en een 'wervelstorm', die het BMW mogelijk maakt om zijn merk en producten op een weergaloze wijze te presenteren.

Bijna een jaar voor de opening van BMW Welt worden de dimensies en het aanzien van het gebouw tastbaar. In essentie bestaat het hybride gebouw uit twee eenvoudig te bevatten ruimtelijke vormen. De ‘wervelstorm’ is een dynamisch vervormde, transparante dubbele kegel, die het gebouw ontsluit en die zorgt voor de verbinding met de bestaande BMW-gebouwen langs het brede Petuelring-tracé. Hiermee verbonden is de ‘wolk’, een reusachtige sculpturale metalen dakconstructie. Nagenoeg zonder ondersteuning strekt het wijd uitkragende dak zich uit over een 15.000 vierkante meter groot oppervlak. Hieronder bevinden zich de openbaar toegankelijke showroom annex marktplein, de technische werkplaatsen, de congresruimtes, een soort autobeurs waar de BMW’s worden afgeleverd en de twee torens waarin respectievelijk horecavoorzieningen en lounges voor de klanten zijn ondergebracht.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 11, 2006, p86-91.