Schoolinterieur door FAT in Boxtel

De bezuinigingswoede van de overheid hield het onderwijs jarenlang in een wurggreep. Fusies en een verstikkende uniformiteit van de onderwijslocaties waren het gevolg. Tegelijkertijd werden schoolbesturen geconfronteerd met onderwijskundige veranderingen en didactische vernieuwingen. Interieurvormgeving blijkt in staat omgevingen te creëren, waarin didactische vernieuwing en identiteitsversterkende elementen kunnen worden ingepast.

Bij het interieur en gevelontwerp dat het Londense bureau FAT voor MBO-college SintLucas in Boxtel ontwikkelde, gaan identiteit en onderwijsvernieuwing hand in hand. De instelling verzorgt creatieve opleidingen op de gebieden van communicatie & reclame, interieur & presentatie en vastgoed & onderhoud. Het ontwerp van FAT is eigenlijk het sluitstuk van een geduldig transformatieproces. Dit behelst de introductie van competentiegericht onderwijs, waarbij het leerproces van de student centraal staat. Hiervoor is een nieuw curriculum ontwikkeld en zijn didactiek en pedagogiek geactualiseerd.

Daarnaast merkte het SintLucas dat haar karakter als creatieve opleiding tanende was. Steeds meer MBO-scholen in de regio bieden gelijksoortige opleidingen aan, waardoor een duidelijke profilering noodzakelijk is.

Het volledige artikel verscheen eerder in de Architect, nummer 07-08, 2006, p86-91.