Groene loper Greenportlane Venlo

De Floriade 2012 in Venlo wordt ontsloten door een nieuwe weg: de Greenportlane. Voor deze verkeersader is een familie van kunstwerken ontworpen: autoviaducten, fietsviaduct, ecoduct en spoorviaduct. Kenmerkend zijn de houten leuningen, de natuurlijke taludverhardingen en de integratie van de weg in het landschap. De viaducten zijn ontwikkeld op basis van de Cradle-to-Cradle filosofie.

Opvallende viaducten verlevendigen landschap | De Greenportlane is een nieuwe weg door de gemeenten Venlo en Horst aan de Maas, die zorgt voor ontsluiting van een 5400 hectare groot ontwikkelingsgebied met tuinbouwgerelateerde bedrijven en logistiek. Voor deze verkeersader ontwierp Arc2 architecten uit Almere twee autoviaducten, twee fietsviaducten, een ecoduct en een spoorviaduct. Opvallend in de architectuur zijn de houten brugleuningen, de natuurlijke taludverhardingen en de groene, decoratieve led verlichting. Op 30 maart jongstleden ging een gedeelte van Greenportlane officieel open, zodat die voor de toegang naar de Floriade in gebruik kon worden genomen. 

Het 5,3 kilometer lange tracé van de Greenportlane verbindt de A73 met de A67. In het groene ontwikkelingsgebied zijn de aanleg en uitbreiding gepland van (agro) – logistieke bedrijven, tuinbouwkassen, onderzoeks- en onderwijsinstellingen. Het eerste deel van de weg werd versneld aangelegd en kortgeleden opgeleverd voor de ontsluiting van de wereldtuinbouwtentoonstelling Floriade, een evenement dat op topdagen zo'n 35.000 bezoekers trekt. De eindoplevering van het totale tracé staat gepland voor 2013.

Hergebruik en afvalreductie | “Duurzaamheid en het Cradle to Cradle principe vormen de basisuitgangspunten voor het ontwerp van de Greenportlane”, zegt Gert-Jan de Jong, van Arc2 architecten. “Zo besteden we veel aandacht aan het hergebruik van materialen en het voorkomen van afval tijdens de aanleg van de weg. De aanleg gebeurt zoveel mogelijk met duurzaam materiaal zoals gerecycled betongranulaat in de draagconstructies, gerecycled asfalt in het wegdek, en FSC - gecertificeerd hout in de brugleuningen.”

Integratie in groen landschap | In de architectonische vormgeving van de viaducten is er veel aandacht de inpassing in het bestaande landschap. De Jong zegt hierover: “De bermen worden verschraald en benut voor filtering en infiltratie van regenwater. Hiernaast zijn er zoveel mogelijk inheemse eco – biologische bomen en struiken gepland en komt het authentieke heidelandschap terug als beelddrager in de omgeving. Een ander opvallend onderdeel in de vormgeving zijn de natuurlijke verhardingen met maaskeien uit de omgeving. Daarnaast zijn er meerdere faunapassages opgenomen in de plannen.” Het bijzondere ontwerp van de viaducten geeft de provinciale weg een eigen identiteit. Automobilisten kunnen zo goed herkennen waar ze zijn. “Apart zijn bijvoorbeeld de brugdekondersteuningen die van breed naar smal verlopen. Deze rechte en schuine 'boomstammen' onder de brugdekken komen in diverse kunstwerken terug”, zegt De Jong. “De houten staanders van de hekwerken langs het wegdek van de kunstwerken variëren in afstand; boven de rijbanen is de concentratie hoger. Dit geeft een speels ruimtelijk effect. Speciale ledverlichting in de brugleuningen zorgt 's avonds voor een groene zacht schijnsel langs de brugrand; eveneens een bijzonderheid in de brugarchitectuur. De weg vormt zo een mooie groene loper voor Greenport Venlo en de Floriade van 2012! ”