De nieuwbouw is voorzien op de zuidelijke bouwstrook van de campus van Wageningen. Het gebouw biedt ruimte aan zo'n 3300 m2 laboratoria en ruimtes voor smaaktesten, een proeffabriek (technohal) van 1800 m2, een proefbakkerij, 2800 m2 facilitaire ruimtes en 5000 m2 kantoren. Het nieuwe centrum biedt ook onderdak aan een zogenaamd Experience Centre, waar men producten kan proeven, ruiken en voelen.
Het programma bestaat uit drie hoofd functies: laboratoria, kantoren en een technohal. Vanuit de Corporate Identity gedachte zijn alle drie de functies even belangrijk en worden ze samengevoegd in één gebaar. In het ontwerp hebben we een 'hart' willen maken waar onderzoekers tot noviteiten komen. Dit hart wordt gevormd door het experience center op de begane grond en het restaurant op de eerste verdieping, welke een directe koppeling hebben met de dubbelhoge technohal. Onmiddellijk aan het restaurant liggen het vergadercentrum en de sensorische labs waarbij het bezoek/publiek niet verder gaat dan de eerste verdieping.
De begane grond en de eerste verdieping vormen een langgerekte plint die in de rooilijn staat van de zuidelijke bouwstrook. De bovenbouw met hoofdzakelijk labs en (uitwisselbare) kantoren zijn vormgegeven als drie vleugels van 14,40 m breed die trapsgewijs weglopen om 'de toekomstige buren' ook ruimte te geven. Het gehele ontwerp is uitgedacht volgens het duurzaamheidsprincipe dat het 'nu' een maatpak zal zijn voor Friesland Campina, maar dat er in de toekomst ook delen afgestoten kunnen worden.