Een soepele overgang van binnen naar buiten vormt het basisconcept. Het houten volume opent zich naar de binnentuin. Glazen schuifdeuren laten de grens vervagen. Onder de luifel op het houten terras kunnen de kinderen beschut buitenspelen. Veel zorg is besteed aan de fijnzinnige detaillering van de doorlopende houten gevel in dak-overstek en terras-uitkraging. De aansluiting op de bestaande school is los gehouden. Het markeert de entree. Een vrije plattegrond maakt wisselende indelingen mogelijk. Omsloten plekken met maatwerk-meubilair bieden geborgenheid als ‘thuishonk’. Het open atelier geeft ruimte voor contact en rustig samenspelen.
Speciaal voor ‘druk spelen’ is een speellokaal ingericht in het bestaande schoolgebouw. De routing is helder. De entree bevindt zich tussen rustig en druk spelen.
De massaopbouw is bescheiden. De nieuwbouw dringt zich niet op, maar voegt zich naar de omgeving. Het concept ‘natuurlijk spelen’ vormt de basis voor een speciaal ontworpen speelplein. Natuur, rust, sport en spel zijn de vier hoofdthema’s voor het tuinontwerp. SKO sluit aan op de bestaande Jenaplanschool Willibrord. Centrale functies worden gedeeld.